Jeg er bange for at blive voksen - hvad gør jeg?
Hej. Jeg er en pige på 13 år, jeg har et godt liv, gode venner og en god familie, men jeg har noget, som nager mig meget. Jeg er utrolig bange for at blive voksen, jeg er bange for, jeg aldrig kommer til at se mine venner, som jeg har nu, jeg går i 7. klasse.
Jeg ved godt, det lyder underligt, men jeg vil bare, at det med at gå i skole og min alder skal blive ved. Jeg vil ikke blive voksen, jeg er bange for den dag, hvor jeg skal sige farvel til mine lærere, mine venner og ta på efterskole eller hf eller sådan nået
Så være sød at hjælpe mig
På forhånd TAK
Emma, 13 år

SVAR:
Kære Emma 13 år
Tak for dit stillede spørgsmål.
Gode ting i dit liv
Det første jeg lagde mærke til, da jeg læste dit brev var, at du startede med at fortælle om noget, som er positivt for dig:
• Du har et godt liv.
• Du har gode venner.
• Du har en god familie.
Måske du lige kan sidde og glæde dig over, at der er positive ting i dit liv, og at du kan få øje på dem og er glad for dem. Det kan være godt at starte med at tænke på noget positivt, når der er andet, som nager en og gør en bange.
Noget nager dig
Efterfølgende fortæller du, at der er noget, der nager dig. Jeg vil gerne anerkende dig for din ærlighed. Det er meget sundt at sætte ord på det, der nager en. Bare det at dele det, der kan være svært, med nogen, kan være en lettelse. Det kan også betyde oplevelsen af ikke at være alene i det.
Du nævner konkret, hvad det er, der nager dig, og gør dig bange.
Tanken om, at du aldrig ser dine venner igen, dem du har gået i skole med i 7 år.
Tanken om at sige farvel til dine lærere.
At sige farvel
Jeg har før mødt nogle, som synes, at det er svært at sige farvel og forlade det, som er lige nu. Jeg kender dig ikke, men jeg kom til at tænke på, om du før har oplevet, at det kan være svært at sige farvel: Har du mon mistet nogen, du har holdt meget af? Har du oplevet, at nogen blev skilt og bare forsvandt? Har du været bange for, at dine forældre skulle skilles? Har du oplevet, at en veninde flyttede, og at du mistede kontakten med hende?
Det er slet ikke sikkert, at nogen af sætningerne passede på noget, men jeg vil gerne fortælle dig, at du ikke er den eneste, som kan have det, som du har det.
At kende og forstå sig selv
Det kan være rigtigt godt at kende og forstå sig selv, så at det er muligt at være ekstra god ved sig selv, når der er noget, der er svært. Der kan være mange måder at være god ved sig selv på. Måske du kan bruge nogle af sætningerne :
• Jeg ved, at det er svært for mig at sige farvel til mine klassekammerater.
• Jeg ved, at det kan være svært for mig at sige farvel til mine lærere.
• Jeg vil være god ved mig selv ved at dele det med andre.
• Det er OK, at jeg er ked af det og kommer til at græde.
• Jeg vil hjælpe mig selv til at sige farvel, så at jeg bedre kan sige goddag til noget nyt.
At tænke små skridt ad gangen
Jeg ved ikke, om det kan hjælpe dig, men det er måske en mulighed at tænke: Hvor er det godt, at jeg kan forberede mig på, at jeg skal videre, ved at jeg får sagt ordentligt farvel.
Det at du har sat ord på, at du er bange, er måske det første skridt til, at du lettere tør tænke på, når du til sommer skal videre i dit liv til noget nyt.
At sige goddag
Det lyder til, at du er en, der har venner og sikkert vil kunne få flere. Det kan du evt. tænke på, når du tænker på at skulle starte et nyt sted.
Endvidere er det sådan, at det ofte er nemmere for et menneske at sige goddag til noget nyt, når der har været tid og rum til at sige farvel.
Min bedste alder er lige nu
Jeg vil gerne fortælle dig, hvordan jeg har haft det igennem mit eget liv. Jeg har hele tiden tænkt: Jeg har den bedste alder lige nu. Sådan har det været dejligt for mig at tænke, og sådan tænker jeg stadigvæk.
At blive voksen
For mig er det svært at tænke længere end til lige nu.
Jeg ved ikke, hvordan det er for dig.
Måske kan det være en hjælp for dig at tænke, at du ikke behøver at tænke længere end til lige nu. Det betyder nemlig, at det er en mulighed at gå stille frem og finde ud af tingene hen ad vejen.
Du får de allerbedste hilsner fra mig.
Hanne Esmarch