Jeg er 17 og han 27 – er han kærestepotentiale?
Okay det er nu sådan, at jeg er begyndt at tænke på en fyr, som er 27-28 år, som kærestepotentiale - og jeg er selv 17, snart 18 år. Grunden til det, er nok den, at han altid er så interesseret i det, jeg siger, og kan godt stå og snakke i laang tid.
Når det så er, stiller han sig helt tæt op mod mig, og det er hver gang. - Han har ikke nogen kæreste. Tror du, at det har noget med interesse i mig at gøre? Jeg vil bare ikke være naiv og tro, at det her kunne være noget. Så jeg tænker, skal jeg lade som ingenting eller hvad?
Den lidt forvirrede, 17 år

SVAR:
Kære den lidt forvirrede.
Jeg synes, det er rart at læse om, at du ikke har lyst til at fremstå som naiv. Jeg tænker, det er godt, du er velovervejet i forhold til dine valg af kæreste-potentiale. Jeg tror, det er vigtigt, at du bliver ved med at tage velovervejede beslutninger i dit liv – bliv endelig ved med det.
Du stiller et spørgsmål omkring flg.: ”Tror du, at det har noget med interesse i mig at gøre?” – det, at han stiller sig tæt på dig og altid er interesseret i det, som du siger, selvom du taler i lang tid. Umiddelbart er det svært for mig at give et svar, som du kan bruge konkret. Den person, der vil kunne give dig det bedste svar, vil være fyren selv.
Mange motiver til fyrens adfærd
Der kan være mange motiver eller årsager til fyrens adfærd. Måske handler hans adfærd om, at han er interesseret i dig som kæreste-potentiale? Måske handler hans adfærd om, at han er en person, som er god til at anerkende dig og andre gennem respekt for det, som du fortæller? Måske er hans adfærd overfor dig tilfældig? Der kan være mange flere ukendte motiver end dem, som jeg har nævnt.
Overvejelser om kæreste-potentiale
Jeg kan læse, du overvejer om fyren på 27-28 år kan være kærestepotentiale. Hvis du overvejer at indlede et kæresteforhold til en fyr, som er 10 år ældre end dig, så tror jeg, det vil være godt for dig at overveje konsekvenserne grundigt omkring et sådant valg.
I er forskellige steder udviklingsmæssigt
Når der er 10 års forskel på din alder og en evt. kæreste, så vil der være stor forskel på, hvor i er udviklingsmæssigt i hver jeres liv. Som en 17-18 årig pige, vil du stadig være i gang med at finde ud, hvem du er som person – i relation til dig selv og i relation til dine omgivelser. Din personlige udvikling tager tid. Det kræver tid for dig at modnes i forhold til omverdenens krav.
En fyr på 27-28 år er meget længere i sin personlige udvikling. Han vil højest sandsynligt være et sted i sit liv, hvor han er ved at være modnet i forhold til udviklingen af sin personlighed, samt hvem han er i relation til andre.
Begrænsning i modning
Hvis du indleder et forhold til en fyr, som er 10 år ældre end dig, så vil du blive bremset og begrænset i denne modning af dig og din personlighed. Du vil let komme til at tilpasse dig og din personlighed til fyrens forventninger, ikke fordi du nødvendigvis vil tilpasse dig ham, men fordi det automatisk sker, når du ikke er ældre.
Ikke ligestillet
I et eventuelt forhold vil I heller ikke være ligestillet. På grund af sin alder, vil han have en meget større viden og erfaring (hvilket kan være tiltrækkende og fascinerende) end dig. I vil ikke have de samme forudsætninger for at indgå i en gensidig kæresterelation, derfor vil du let komme til at føle dig mindreværd i jeres relation.
Spejl dig i jævnaldrende
Jeg tænker, det vil være godt for dig og din udvikling, at du primært bruger din tid sammen med jævnaldrende venner, som er ligestillet med dig. Det er vigtigt, du ikke bliver begrænset i din personlige udvikling. Samvær med ligestillede vil hjælpe dig til at lære dig selv at kende, fordi du automatisk spejler dig i andre og deres adfærd.
Måske kan du også hente inspiration ved at læse svar til andre her på siden, hvor der er en stor aldersforskel. Søg evt. på ordet aldersforskel og se, hvad der kunne være relevant for dig at læse. Her er et par eksempler:
Forelsket – synes I, 7 års aldersforskel er for meget?
Betyder 8 års aldersforskel noget?
Kh.
Linda Valbjørn