Jeg elsker min kæreste men er ikke vild med hans udseende - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

Jeg har virkelig overvejet, om jeg skulle skrive eller ej, men jeg føler alligevel, det er “lidt” vigtigt.

Jeg er lige blevet kæreste med en skøn dreng – han er sød, god personlighed, samme værdier, elsker hans duft (at dufte til ham), og når han rører min hånd eller andre steder, får jeg ofte sommerfugle i maven.

Og når han kysser mig og omvendt, føler jeg mig tryg og glad.

Han siger hele tiden, han elsker mig, at jeg er fantastisk m.m.

Mit spørgsmål til jer drejer sig om tiltrækning. Jeg er rigtig glad for ham, men hans udseende føler jeg ikke er vildt tiltrækkende, og jeg ved ikke hvorfor.

Hvad skal jeg gøre, for jeg elsker ham virkelig højt på trods af, at vi ikke har kendt hinanden i særlig lang tid.

Men har I et trick til hvad jeg kan gøre?

Jeg går meget op i personlighed og væremåde, og han er alt, jeg leder efter, men det generer mig lidt, at jeg ikke kan få mig selv til at se hans ydre som tiltrækkende – hvad gør jeg?

Mange tak for jeres hjælp – det betyder ret meget for mig, at I tager jer tid til at hjælpe mig.

Hilsen 18-årig pige

SVAR:

Kære 18-årige pige

Tak, fordi du efter længere tids overvejelse valgte at skrive til os her på AdamogEva.dk. Vi vil gerne hjælpe og vejlede i både stort og småt, og jeg håber, jeg kan hjælpe dig i den situation, du står i.

Tillykke med kæresten

Hvor er det dejligt, du har fundet en sød og betænksom kæreste, som du er forelsket i. Hvor er det også dejligt, du tænker over jeres forhold, og at du er bevidst om dine følelser.

Du skriver, du ikke føler dig specielt tiltrukket af hans udseende, selvom du er glad for ham, og du nyder, når han kysser dig eller holder dig i hånden. Jeg tror, der grundlæggende kan være to grunde til, du har det sådan.

Ikke rigtig forelsket

Den første grund kunne være, at du ikke er rigtigt forelsket i ham, men at du bare synes rigtig godt om ham. For mange er det ikke udseendet, man falder for, men når man lærer personen at kende, bliver han/hun ligesom smukkere, fordi man forelsker sig. Overvej det. Men med de ting, du ellers fortæller om, hvor meget du holder af ham, så tror jeg ikke umiddelbart, det er årsagen.

Urealistiske forventninger

Jeg tror mere på, det skyldes den anden grund: Fordi vi ser mange film og læser bøger, hvor folk bliver forelsket ind ad en kant, danner vi os (urealistiske) forventninger til, hvordan det skal føles at være forelsket eller have en kæreste. Men det føles forskelligt. Kæresteforhold er noget, der skal have lov til at udvikle sig. Det er helt okay, at ikke alle følelser eller al tiltrækning er der fra starten af. Du skal bare give jeres forhold lov til at udvikle sig i sit eget tempo.

Drømmebilledet

Måske har du haft en masse forestillinger om, hvordan din drømmekæreste skulle se ud, og måske lever din nuværende kæreste ikke op til det. Det betyder ikke, din kæreste er forkert. Det betyder, han er virkelig. Mange drenge tænker det samme om deres kærester. Så glem dit idealbillede af en kæreste, og fokuser på skønheden i din virkelige kæreste. Du kan måske få noget ud af at læse artiklerne Den eneste ene og Ridderen på den hvide hest.

Det er meget vigtigere, man er fælles om fx værdier og humor, end at udseendet er, som man havde håbet på. Så nyd ham for alt det gode, han rummer, og så tror jeg, du med tiden vil opdage, at han bliver smukkere og smukkere for hver dag.

Held og lykke!

De bedste hilsner
Line