Jaloux og forelsket - skal jeg sige det?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en dreng på 15 og jeg har en veninde, som jeg holder utrolig meget af. Jeg har været venner med hende i mange år. Jeg har haft følelser for hende i et par år, men tør ikke sige det til hende. Jeg ved, hun også holder af mig, men fordi hun ikke ville ødelægge vores venskab, vil hun ikke have noget med mig (det skrev hun på en Formspring).

Jeg bliver nemt jaloux og hun skriver lidt med en dreng, jeg ikke kender. Når jeg ser, hun har skrevet noget om en anden dreng på Formspring, bliver jeg rigtig trist indeni og så snakker jeg ikke særlig meget resten af dagen.

Der er også de dage, hvor jeg synes, vi får en god start på dagen og griner rigtig meget sammen i løbet af dagen. Jeg vil ønske, jeg havde mod til at fortælle hende det, men det har jeg ikke. Jeg ved ikke, om ham, hun skriver med for tiden, er en mulig kæreste, men jeg er ked af det over, ikke ked at det, men jeg er trist og sidder i vindueskarmen eller et hjørne i klassen. Hun virker ligeglad, men hun har også sagt til mig, at jeg var mere speciel end de andre drenge, hun kender, men jeg ved ikke, om hun mener det. Hun skrev på Formspring, at jeg var den dreng, der betød mest for hende, fordi jeg er altid 100% mig selv og kan altid være 100% mig selv, når vi er sammen. Og det kan hun også.

Jeg ved ikke, om jeg skal satse og sige til hende, at jeg gerne vil være mere end venner med hende. Eller om jeg skal lade være med at prøve at få hende (og så være trist). Jeg vil selfølgelig altid være venner med hende, og det håber jeg, vi altid vil være. Jeg havde engang noget med en fra min klasse, men sagde til hende, jeg ikke havde følelser for hende mere, fordi jeg havde følelser for hende den anden. Jeg elsker hende, men hun ved det ikke.

Jeg har altid været en meget genert dreng, men hun gør mig altid glad, når vi er sammen og vi griner også rigtig meget. Har tit overvejet, om jeg skulle skrive til hende, at hvis vi havde noget sammen, vil jeg ikke miste vores venskab. Når vi er sammen spiller jeg nogen gange guitar, og så kan jeg sidde og synge lidt, selvom jeg ikke vil gøre det pga. min generthed. Jeg ved heller ikke, om jeg skulle skrive en lang besked om de følelser, jeg har for hende, eller om jeg skulle sige det til hende i virkeligheden, (det ville være meget svært for mig). Jeg kan mærke, hun er den rette for mig.

Det her er måske svært at læse, men skrev det lige fra hjertet, så det er sat lidt underligt sammen.

Med venlig hilsen, en der har brug for et svar, jeg kan forholde mig til :-).

Dreng, 15 år

SVAR:

Kære ”dreng på 15”

Du går lige nu igennem en svær tid, hvor det med venner, forelskelse og kærester er noget, som alle tumler meget rundt med, så det er helt normalt, at du synes, det hele er lidt svært.

Jeg tror på, at man skal handle sig ud af den situation, du er i, for hvis du ikke gør noget nyt, sker der ikke noget nyt. Du skriver jo også, at du gerne vil have et svar, du kan forholde dig til. For mig at se, er der to konkrete veje at gå. Jeg vil prøve at skitsere dem her:

Mulighed 1: Du fortæller hende ikke, hvad du føler for hende. Men da det er rigtig svært at være forelsket i en god veninde, bliver du nødt til at trække dig lidt væk fra hende, indtil forelskelsen går over. Så længe du er sammen med hende som en god veninde, vil forelskelsen sandsynligvis fortsætte. - Det kan så være, at hun reagerer på din tilbagetrækning ved at spørge, hvorfor du gør det, og så må du jo vælge, om du vil fortælle hende, hvordan du føler for hende. - Hun kan ikke kræve det af dig, det bestemmer du selv over.

Mulighed 2: Du fortæller hende, hvad du føler for hende. Det kan betyde, at jeres venskab udvikler sig til et kæresteforhold med tiden, men det kan også betyde, at hun ønsker at trække sig fra dig, fordi hun synes, det bliver for kompliceret for hende. Den sorg og skuffelse, du kommer til at føle, hvis det går den vej, skal du ikke gå alene med, mere om det senere. Men husk: Lad være med at gøre det over SMS, Facebook, Formspring eller andre elektroniske kommunikationsformer. Sådan nogle ting skal man tale om face-to-face. Det er mere sandt og ærligt, og man bliver meget klogere af det på sigt. Men du kan godt aftale et tidspunkt, hvor I skal mødes og snakker, hvis det kan være en ”isbryder”.

Jeg har et par spørgsmål til dig, som du også kan kigge lidt på:

  • Din veninde har skrevet til dig, at hun føler sig meget tryg ved dig, fordi du 100% er dig selv. Spørgsmålet er, om du er 100% dig selv lige for tiden, når du er sammen med hende? Hvad vil hun mon helst have, du gør?
  • Du skriver, at din veninde allerede har skrevet på Formspring, at hun bare gerne vil være venner med dig, fordi hun ikke vil ødelægge jeres venskab. For mig lyder det som et klart svar på, om hun vil være kærester med dig. Men måske kan det hjælpe dig ud af en fastlåst situation at høre hende sige det med ord?

Styrk venskaberne

Du skriver, at du er en genert dreng, og du beskriver også, at når nogle ting går dig på, bliver du mere indadvendt og trækker dig tilbage fra fællesskabet med de andre. Mit råd til dig er, at det er her, du skal sætte ind først. Brug dine kræfter på at få nogle gode oplevelser med dine venner og klassekammerater.

Læs også: Pigevenner og drengevenner

Vær 100% dig selv

Din veninde har gennem tiden givet dig mange gode følelser af at føle sig holdt af og værdifuld, og du har følt dig tryg ved hende, og hun er meget glad for dig, tror jeg. Det er nok fordi du er 100% dig selv sammen med hende. Øv dig I at være 100% dig selv sammen med dine andre venner på samme måde, giv dig selv chancen for at blive holdt af, sådan som du virkelig er. Det er ikke let, og det kan tage lang tid at lære, men jeg tror, det er dér, du skal sætte ind først og fremmest.

Læs artiklen: Hvem er jeg?

Tal med en du har tillid til

Til sidst vil jeg anbefale dig at tale med en anden person om dette, som er ældre end dig og som du har tillid til, især hvis det ender i skuffelse og sorg over at miste en god veninde. Han eller hun kender dig bedre, end jeg gør og kan råde dig mere præcist ind i din situation, end jeg kan her. Vedkommende kan måske også hjælpe dig ud af din indadvendthed.

Håber du kan bruge mit svar

Bedste hilsener

Benjamin Hougaard