Jaloux og angst for gentagelsen - vil hun også være mig utro?

Vis spørgsmål

Jeg er så bange for, at hun en dag skal være mig utro, selv om jeg stoler på hende. Det, der ligger i det, er nok bare, at jeg elsker hende så højt, at jeg ikke vil miste hende. Hvis det sker en dag, vil jeg miste den respekt, jeg har for hende og jeg vil give hende en chance mere, og hvis hun gør det igen, er det slut med os. Jeg elsker hende virkelig, men jeg ved ikke, om jeg skal slå op med hende. Jeg har på fornemmelsen, at hun sårer mig en dag og jeg kan simpelthen ikke klare, at der går en pige mere bag min ryg.

Meget med min jalousi ligger måske også i, at jeg havde et tidligere forhold, hvor pigen var mig utro uden at fortælle mig det. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg elsker hende.

Dreng, 16 år

SVAR:

Hej

Tak for dit spørgsmål.

Det tager tid at komme sig efter svigt

Allerførst, det at blive svigtet og blive løjet for er meget voldsomt, og det kan sidde i os i meget lang tid. Især når det er dem, som vi forventer det bedste af, der gør det mod os, sådan som jeg fornemmer, at du oplevede det med en tidligere kæreste.

Samtidig vil jeg understrege, at jeg synes, at det er svært at svare dig, da der er en mængde detaljer, som du ikke kommer ind på i forhold til din tidligere kæreste. F.eks. hvordan var jeres forhold, da hun var utro, havde du ingen fornemmelse af, det ville ske, hvor lang tid havde I været kærester? Jeg mangler også viden om dit nuværende forhold f.eks. længden og omstændighederne – gik du f.eks. lige fra et kæresteforhold til et nyt?

Med det i baghovedet vil jeg alligevel vove pelsen. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du er klar til at være i et forhold p.t., da din jalousi og angst for at miste fylder for meget.

Er der noget konkret, der giver dig grund til at frygte et svigt?

Når du skriver, at du har på fornemmelsen, at pigen vil såre dig en dag, vil jeg bede dig overveje, om det er reel frygt, eller er det noget, der foregår i dit hoved. Uanset om frygten er reel eller ej, er det værd at overveje at ophøre med at være kærester; du har brug for tillid – men det har hun også!

Tal med din kæreste om dine følelser

Brug tid på at fortælle, hvordan du oplevede bruddet med din ekskæreste og vær åben om, hvordan du kan se din kæreste agere, så hun kan være en reel støtte for dig. Lyt til hende – vil hun og kan hun give dig det, som du ønsker? Måske har du nogle ønsker, som kan virke for omklamrende på hende. Hvis du elsker hende, bliver I nødt til at have den snak, måske løbende, så længe du er så sårbar, som du giver udtryk for. For sagen er, at kærligheden billedligt står på to ben - det ene binder os til hinanden og den andet sætter os fri. Hvis vi ikke er bundet, mister vi samhørigheden, og hvis vi ikke bliver sat fri, er vores forhold tungt slaveri.

Tag dig også tid til at læse disse artikler og svar til andre. Her er også ideer til, hvordan du kan arbejde med dine følelser:
Jalousi og kærestesorg
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Kærestesorger – hvordan kommer jeg videre?
Snakker i søvne om min eks – hvad gør jeg?

Jeg ønsker jer held og lykke med samtalerne og jeres beslutninger.

M.v.h. Henrik