Jalousien ødelægger os begge - går han fra mig?

Vis spørgsmål

Hej med jer. Jeg er en pige på 18 år, som snart har været sammen med min kæreste i halvandet år. Vi er meget glade for hinanden, men der er et problem. Jeg kæmper enormt meget med min jalousi, og det er virkelig hårdt at gå rundt med den følelse. Vi har haft utallige skænderier om det, og vi har desværre et par gange været tæt på at slå op, men vi fandt ud af, at vi ikke kunne undvære hinanden.

Jeg tror, at grunden til problemet, er, at jeg i et af mine tidligere forhold var utro ved at kysse med en anden fyr, da min daværende kæreste ikke viste interesse for mig. Jeg fortrød det dagen efter, og jeg kunne ikke drømme om at være min nuværende kæreste utro. Og hvis det er muligt, elsker jeg min kæreste ti gange så højt som mine tidligere kærester.

Det kan for eksempel bare være, hvis han skal holde fest med klassen eller tage i byen, at jeg bliver nervøs eller bange for, at han flirter med andre piger eller kigger efter dem. Han har sagt, at han er så meget imod utroskab, da han også selv har været offer for det, så det lyder måske underligt, at jeg er det. Det piner mig rigtig meget, da det ødelægger tilliden i vores forholdet, hvilket er noget af det vigtigste. Og det er jo synd for ham, fordi han bliver ked af det og måske ender med at gå fra mig i sidste ende, hvilket ville gøre mig så ulykkelig...

Han er endda også kommet med gode råd: at jeg skal tænke på det positivt, da jeg ellers kommer til at ødelægge mig selv og slet ikke komme til at stole på ham. Men det er desværre bare lettere sagt end gjort.

Jeg vil virkelig ikke miste ham og er træt af at gå og være urolig og have skænderier om de samme ting, fordi han jo bliver træt af det og mig.

Han betyder så meget for mig, og jeg er så forelsket i ham. Jeg har brug for nogle gode råd til, hvordan jeg kan komme af med min jalousi, da jeg ikke har nogen grund til at have den. Det skal dog lige siges, at mit sidste tidligere forhold endte ud i, at min eks-kæreste droppede mig til fordel for en anden. Så det bunder nok ud i, at jeg har lav selvtillid og selvværd og derfor ikke mener, jeg burde være god nok til min nuværende kæreste. Og så har jeg prøvet flere gange af flere fyre, at blive droppet. Så jeg er blevet påvirket af det.

Håber I kan hjælpe mig, da jeg gerne vil blive gladere og ikke være nervøs, hver gang han er sammen med sine venner.

Jeg vil virkelig ikke miste han.

Kærlig hilsen K, 18 år

SVAR:

Kære K

Tak for dit brev til AdamogEva.dk. Dejligt at du skriver til os. Jeg vil forsøge at give dig mine tanker på din og jeres situation.

Jalousien ødelægger

Du skriver, at jalousien ødelægger jer begge. At du gerne vil blive gladere og ikke være nervøs, hver gang din kæreste er sammen med sine venner. Det kan jeg så godt forstå! Jalousi er en rigtig svær følelse, der opstår, når der er nogen eller noget, man er bange for at miste eller af frygt for at miste kærligheden.

Men hvis du giver jalousien lov til at fylde i dit og jeres liv, vil du opleve, at jalousien ødelægger den kærlighed, du netop er så bange for at miste. Både kærligheden til din kæreste, men i værste fald også til dine venner, omgivelser og dig selv.

Læs evt. artiklen Jalousi og kærestesorg.

Tilgiv dig selv

Du starter med at skrive, at du tror, at grunden til problemet er, at du i et tidligere forhold var utro ved at kysse med en anden - men straks fortrød det dagen efter. Måske er det rigtig – måske ikke? Har du været utro, kommer du let i tvivl om, hvorvidt du kan stole på dig selv og din viljestyrke fremover i forskellige andre valg.

Jeg tænker, at du stadig føler skyld over kysset og måske ubevidst tænker, at når du har været utro, så er det også noget, din kæreste kunne finde på. Men din kæreste forsøger igen og igen at overbevise dig om det modsatte. Du må stole på ham. Han vil dig det bedste! Og så skal du tilgive dig selv!

Værdifuld

I brevet skriver du, at du har lav selvtillid og selvværd og derfor ikke mener, at du burde være god nok til din nuværende kæreste. Du skriver, at du tidligere er blevet droppet til fordel for en anden.

Du er værdifuld og helt ok! Når man bliver ”kasseret”, bliver vi yderst sårbare, og det gør ondt langt ind i hjertet. Vi føler os fravalgt, måske ydmyget og nedværdiget. Og disse følelser er rigtig svære at håndtere. Som den svigtede oplever vi et skred i selvtilliden. For duer jeg så? Hvad er galt med mig? Hvad har eller kan den anden, som jeg mangler? Jeg føler skam. Kan jeg komme videre? Men vi alle bliver sårbare, når vi indgår i en relation eller et forhold til et andet menneske. Fordi det at skabe sunde relationer er en proces, hvor vi åbner os og forandrer os i gensidig tillid. Vær tro mod dig selv og pas på dig selv. Hold fast i hvem du er og hvad du står for!

Du er VÆRDIFULD! Der står rigtig meget i denne artikel om selvtillid og selvværd: Hvad er jeg værd?

Lad ham hjælpe!

Det første skridt til at bekæmpe følelsen af jalousi er erkendelse af, at du har det sådan. Dernæst må du prøve at finde ud af årsagen.

  • Er det mon fordi, du blevet svigtet af en tidligere kæreste?
  • Har du tilgivet dig selv?
  • Har du altid været det, eller er det først kommet nu?

Jeg tænker, at din kæreste kan blive og allerede er en stor hjælp. Tryghed og tillid er vigtig i et forhold. Hvis man skal trives i et forhold, er det vigtigt, at man har tillid til hinanden, og at man åbent kan tale om, hvordan man har det. Blandt andet er det vigtigt, at I trygt kan fortælle hinanden, hvis den anden gør eller siger noget, som gør én ked af det eller skaber utryghed.

I dit forhold er det vigtigt, at du kan fortælle din kæreste, hvordan du har det. At du kan fortælle din kæreste om din jalousi, og at du er ked af, at du er så jaloux. I skal tale sammen om det, som er så svært. Tal om det på et tidspunkt, hvor du ikke er jaloux – men hvor der et tid og plads til en go´ snak.

Din kæreste vil dig det godt. Han giver dig gode råd og vil så gerne hjælpe dig på vej. Lad ham! Han ønsker også at kæmpe for jeres forhold. Han har igen og igen vist dig, at han vil dig!!!!

Måske har du brug for mere hjælp

Hvis du når frem til, at det handler mere om dit selvværd og dine ”gamle erfaringer” eller ikke kan finde frem til årsagen til jalousien, så tænker jeg, at du skal opsøge en terapeut eller psykolog. Nogle gange kan vi ikke selv løse vores problemer, og det kan være til stor hjælp at blive hjulpet på vej.

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig og kærligheden lidt på vej - og jage jalousien på afveje.

De bedste hilsner
Karina