Ingen menstruation – kan jeg være gravid?
Hej brevkasse. Jeg er en pige på 19 år, som meget gerne vil have jeres hjælp, da jeg er meget nervøs for, om jeg er blevet gravid.
Jeg har læst en masse om sandsynligheden for, om jeg kan være gravid, men jeg læser så mange forskellige ting, som forvirrer mig. Derfor skriver jeg min konkrete situation til jer.
For en uge siden lå min kæreste og jeg og kælede. Han havde underbukser på, men jeg havde kun en t-shirt på. Han var ikke oppe i mig, men hans penis var ved min skedeindgang og var desuden meget våd af præsperm. Jeg har læst, at præsperm kan indeholde sædceller, og at man derfor kan blive gravid, uden drengen får udløsning. Dette gjorde min ret nervøs, så lige efter vi havde kælet, gik jeg på toilettet og tissede i håb om at forhindre graviditet på den måde - ved slet ikke, om man kan det, men jeg gik lidt i panik. Jeg førte derefter en finger op i min skede for at "grave" eventuelle sædceller ud, hvis jeg kunne blive gravid af hans præsperm. Nu sidder jeg så tilbage med tanken, om jeg i stedet kunne have skubbet nogle sædceller op og derved blive gravid?
Det skal lige siges, at jeg vist ikke havde ægløsning, da vi kælede, da jeg skulle have haft min menstruation dagen efter. Jeg har stadig ikke fået min menstruation nu, hvor jeg er gået knap en uge over tid - og den plejer at være regelmæssig.
Jeg tog en graviditetstest dagen efter, vi havde kælet, og dagen efter igen og 4 dage efter igen, og de var alle negative. Men jeg har læst, at det for tidligt at teste så tidligt, og man derfor kan få et "falsk negativt resultat"? Men samtidig læser jeg også, at man kan teste allerede den første dag, menstruationen udebliver, hvilket jo allerede var to dage efter, at vi havde kælet.
Mit spørgsmål er derfor: Kan jeg være gravid?
Mvh. Den nervøse, 19 år

SVAR:
Kære Den nervøse
Jeg forstår godt, at du bliver forvirret af at læse mange forskellige ting om sandsynligheden for graviditet. Jeg vil gerne hjælpe dig lidt på vej med et svar, og håber så det kan give dig lidt ro. Det er ikke rart at gå rundt med disse bekymringer selv, så jeg vil også opfordre dig til at snakke med din kæreste og også gerne andre, fx din mor eller gode veninder.
Graviditet og menstruation
Jeg vil starte med at skrive, at det er meget usandsynligt at du er blevet gravid. Det er rigtigt, at præsperm kan indeholde sædceller, og du har også ret i, at der kan være en meget lille mulighed for graviditet. Men da din kæreste ikke har været oppe i dig, er sandsynligheden meget lille. Desuden beskriver du, at du højst sandsynligt ikke har haft ægløsning på tidspunktet, hvilket bare gør det endnu mere usandsynligt.
Du skriver, at din menstruation plejer at være regelmæssig. Det skyldes, at der er hormoner i din krop, som nøje regulerer, hvornår du skal have ægløsning, og hvornår menstruationen kommer. Vi kalder det en hormonbalance. Der skal ikke særlig meget til at forstyrre sådan en hormonbalance. Faktisk kan bekymringer om fx graviditet forstyrre balancen så meget, at menstruationen udskydes. Jeg vil næsten tro, at det er, hvad der er sket med dig.
Hvis du stadig ikke har fået din menstruation, vil jeg dog anbefale dig at tage en graviditetstest igen. Du kan tage en graviditetstest på dagen, hvor din menstruation udebliver, men det kræver, at din ægløsning har været der 14 dage inden forventet menstruation. Du kan således først regne med testen 14 dage efter forventet ægløsning – altså 14 dage efter I har kælet, hvis du er bange for, at ægløsningen har ”skubbet sig” hertil.
Pas på dit sexliv
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål. Jeg ønsker alt det bedste for dig, og derfor synes jeg også, at jeg er nødt til at skrive lidt mere. Du beskriver, at du har kælet med din kæreste. Jeg ved jo ikke, hvilke spilleregler I har sat for jeres sexliv, men jeg vil kraftigt opfordre jer til at snakke om, hvordan jeres sexliv skal være. Det lyder som om I har det dejligt sammen, men at der også følger en del bekymringer med for dig. Hvis I fortsætter jeres sexliv som nu, er det i hvert fald vigtigt at få snakket om prævention – også for at forebygge kønssygdomme.
Jeg vil opfordre jer til at tage en snak sammen, evt. med udgangspunkt i disse spørgsmål:
• Hvad er sex? Er det sex at ligge og kæle halvnøgne, eller er det kun samlejet, der er sex?
• Hvornår skal vi have sex? Er det noget der skal gemmes, til vi har valgt at være sammen resten af livet, eller skal det være inden?
• Hvad med prævention?
• Hvis vi vil have sex: Hvad skal vi gøre, hvis du bliver gravid?
I kan hente inspiration i disse artikler:
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Prævention
Sex påvirker os følelsesmæssigt, og kan både føre til masser af glæde og dybe sår. Derfor vil jeg opfordre dig til at passe på dig selv i den her tid, hvor du er ved at udvikle dig fra pige til kvinde. Tag hellere skridtene lidt langsommere, så du er sikker på, at det er de rigtige skridt, du tager. Det handler både om at passe på dig selv og din kæreste.
Med venlig hilsen
Anna
Anna Lindbjerg
Skrevet af:
Anna Lindbjerg
Jordemoder
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK