Ingen kondom i starten - kan man blive gravid af det?
Jeg har haft sex med en dreng, som er 18 år. Det var min første gang, og jeg var selvfølgelig ikke så let for ham at komme ind, så vi startede uden kondom, men når jeg var blevet vid nok, så puttede jeg kondomet på.
Er der nogen risiko for, at jeg er gravid?
Louise, 15 år

SVAR:
Kære Louise.
Tak for din henvendelse til Adam og Eva.
Jeg vil først svare på dit meget konkrete spørgsmål, men jeg får også lyst til, at sende dig et par andre tanker.
Gravid?
Du spørger, om du kan være blevet gravid, når drengens penis har været inde i dig, men ikke har haft udløsning inde i dig. Til det er svaret ja, men sandsynligheden er ikke særlig stor. Når drengens penis bliver stiv, kommer der en smule væske ud, inden den egentlige udløsning. Denne væske kan indeholde sædceller. Men som sagt er sandsynligheden ikke så stor, for at du er blevet gravid. Risikoen for at blive gravid afhænger også af, hvor du var i din cyklus, da I havde samleje. Det kan du læse mere om her:
Befrugtning
Samleje og befrugtning
Sikkerhed
Du skriver, at I brugte kondom efter et stykke tid. Det er godt, at I ikke gennemførte hele samlejet uden prævention, men jeg vil opfordre jer til, at passe bedre på hinanden, hvis I fortsat vælger at være seksuelt aktive. Prævention beskytter nemlig ikke kun mod graviditet, men også mod kønssygdomme. Du skriver, at det er din første gang, men det er jo ikke sikkert, at det er drengens første gang og han kan derved smitte dig med kønssygdomme, hvis han selv er blevet smittet. En kombination af P-piller og kondom er den bedste beskyttelse, fordi P-pillerne beskytter effektivt mod graviditet (hvis de tages rigtigt) og kondomet beskytter effektivt med kønssygdomme (hvis det er på under hele samlejet).
Der er andre, der har skrevet om dette emne her på Adam og Eva. Prøv at læse:
I tvivl - er det nødvendigt med P-piller når vi bruger kondom?
Sex og tryghed
Dit spørgsmål har også sat andre tanker i gang hos mig. Du skriver, at du har været sammen med en dreng. Jeg håber, at han er din kæreste, at I er glade for hinanden og, at du ikke føler dig presset til at have sex med ham, fordi han er 3 år ældre end dig. Det er tidligt at få sin seksuelle debut, når man er 15 år. Du kan læse mere om, hvilke overvejelser, man kan gøre sig, i forhold til en tidlig seksuel debut og lidt om de følelser, der er forbundet med sex i dette svar og de links, der er i svaret:
Nybegynder med sex - gør vi det rigtigt?
Hvis du er gravid, sætter det dig i en helt anden situation. Derfor synes jeg, du skal læse dette svar, som en anden har fået her i brevkassen. Det forklarer dig lidt om dine muligheder.
Kan jeg være gravid uden rigtig samleje?
Du er 15 år og har hele livet foran dig og selv om du måske tænker, at du har fundet den eneste ene, som du vil dele livet med, så har I masser af tid foran jer - også til det seksuelle. Det bliver en sjov og dejlig tid, men også en tid, hvor I skal lære hinanden nærmere at kende og det er vigtigt, at du tør mærke efter, hvad DU egentlig har lyst til og at du sætter dine grænser. Aldersforskellen kan gøre I er meget forskellige steder i jeres liv og forskellige forventninger til kæresteforholdet. 15 år er en fantastisk alder og der sker en stor udvikling med dig lige nu. Du skal ud og udforske livet. Husk at der skal være plads til alle de vigtige ting, selvfølgelig kæresten, men også dine jævnaldrende venner og veninder.
Jeg ønsker for dig, at du passer rigtig godt på dig selv!
Kærlige hilsner
Helle Gottenborg Olesen
Helle Gottenborg
Skrevet af:
Helle Gottenborg
stresscoach og sygeplejerske
adamogeva.dk