Ingen bryster trods mor havde – skal jeg gå til læge?
Hej! Jeg har i længere tid gået og været utilfreds med mine "bryster". For problemet er nemlig, at jeg ikke har nogen ...
Jeg er 17, snart 18 og er 180 cm, normal bygning. Jeg er sexuel aktiv, men kun hvis jeg "kan få lov" til at beholde bh’en på. Det gør mig rigtig trist, for jeg vil gerne kunne vise min krop frem og være stolt af den til min sexpartner.
Første menstruation fik jeg som 14-15 årig, samme alder som min mor også fik den, hun havde på daværende tidspunkt allerede udviklet hendes bryster. Det skal lige siges, at hun var model-tynd som 19-årig, men ligesom min mormor, havde hun stadigvæk store bryster (d-skål).
Ifølge hvad jeg har læst, skulle bryststørrelsen nærmest ligge i generne, så det er noget, jeg ikke forstår... er der noget galt med mine bryster/mig? Min mor og mormor havde/har store bryster, og havde omtrent samme højde og kropsbygning, som jeg har nu (bortset for bryster self – som er ikke eksisterende)
Er det noget, jeg skal gå til lægen med? Det gør mig meget usikker lige på det punkt desværre.
Håber på et svar, kram A, 17 år

SVAR:
Kære A
Jeg kan forstå på dig, at din manglende brystudvikling fylder rigtig meget for dig, og det er helt forståeligt. Ingen af os har lyst til at skille sig ud, når det kommer til vores kropsudvikling.
Ikke sygeligt
Jeg tror ikke, du skal være bekymret for, om der er noget galt med din krop. Nogle kvinder får bare meget små bryster, og nogle få udvikler slet ikke kirtelvæv. Ud fra din beskrivelse har jeg svært ved at vurdere, om det er det, vi er ude i. Har der slet ikke været nogen udvikling i din bryststørrelse, eller er de bare meget små? Uanset hvad, er det noget, der hæmmer dig.
Du skriver, at du er almindelig af bygning, men jeg vil alligevel lige nævne, at fordi brystet i høj grad består af fedt, kan din vægt have betydning for størrelsen på dine bryster. Hvis du er meget slank, kan det altså muligvis hjælpe at tage lidt på.
Når det er sagt, har jeg ingen nemme råd til dig.
Ingen trylletricks
Som jeg ser det, har du to muligheder: Du kan enten lære at acceptere din krop som den er, eller du kan få foretaget en brystforstørrende operation.
Vi har alle sammen ting på vores krop, som vi er knap så stolte af. Jeg skal ikke negligere, at brysterne har stor betydning for den kvindelige kropsopfattelse, men måske kunne du øve dig i at fokusere på de ting ved din krop, som du er tilfreds med?
Alternativet vil være en operation. En brystforstørrelse er et kirurgisk indgreb med alt, hvad det indebærer af smerter, infektionsrisiko mm. Jeg siger det ikke for at skræmme dig, men fordi jeg synes, du skal have det med i dine overvejelser. For langt de fleste forløber det ukompliceret, men jeg har også på plastikkirurgisk afdeling passet patienter, hvor et uskyldigt brystimplantat fik sundhedsmæssige konsekvenser for dem.
Det er kun dig, der kan tage beslutningen. Jeg kan jo sagtens sidde her og tænke, at det ville være sejt, hvis du bare ville være ligeglad med alle de der forestillinger om, hvordan en kvindekrop skal være, men det er dig, der lever med det og ved, hvor meget det fylder.
Du spørger, om du skal tage kontakt til din læge. Din læge har formentlig ingen trylletricks, men hvis lægen vurderer, at din brystudvikling er ikke-eksisterende, og det hæmmer dig tilstrækkeligt meget, kan lægen henvise dig til en plastikkirurgisk afdeling på et sygehus i nærheden af dig, hvor man så vil foretage en vurdering af, om man kan tilbyde dig en operation på det offentliges regning. Det er i nogle tilfælde en mulighed.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Ellers kan du også prøve at søge lidt rundt på AdamogEva.dk og se, om du kan bruge nogle af de andre svar på spørgsmål om bryststørrelse.
Kærlig hilsen
Johanne