Ingen bryster og snart konfirmation – hvad gør jeg?
Hej, jeg er 12 år – snart 13 år, og jeg er kommet i puberteten og har fået kønsbehåring osv, men mine bryster vokser ikke. Det er lang tid siden, de er blevet ømme, og der er kommet en “knude”.
Det jeg tænker mest på er, om jeg overhovedet ikke har nogen bryster til min konfirmation, og det vil jeg rigtig gerne, for det synes jeg ser meget pænere ud med kjolen osv.
Hvad gør jeg?
Anonym pige, 12 år

SVAR:
Kære anonyme pige
Tak for din henvendelse her til AdamogEva.dk. Jeg glæder mig over, at du deler dine tanker med os – der er nemlig helt sikkert andre, der har det ligesom dig, og som vil glæde sig over at læse dit spørgsmål.
Bryster
Som pige på vej til at blive kvinde er der mange ting at forholde sig til – brysterne er en af dem. Når vi som kvinder ser billeder af andre kvinder i modeblade osv. har de oftest fyldige bryster, og vi kan derfor tro, at sådan skal man se ud, hvis man skal være en smuk kvinde. Sandheden er, at vi er skabt forskellige. Nogle med store og nogle med små bryster. Udviklingen af bryster sker meget forskelligt fra pige til pige. Der er sikkert piger i din klasse, som allerede har større bryster end dig – og måske nogle som har det ligesom dig. Det er en helt naturlig udvikling, som vi ikke kan ændre på.
Du bestemmer fokus
Jeg kan godt forstå, du gerne vil se flot ud til din konfirmation – og at du gerne vil have lidt fylde i brysterne under kjolen, men der er altså ikke noget, du kan gøre for at få det til at ske. Det du i stedet kan gøre er at ændre dine tanker, så brysternes størrelse ikke kommer til at fylde for meget.
Der, hvor jeg klæder mig på, har jeg et skilt, hvor der står “The prettiest thing you can wear is a smile”. Det minder mig om, at det vigtigste ikke er, om min krop eller mit tøj er perfekt. Det vigtigste er, at jeg er glad for mig selv, som jeg er, og tør smile til spejlet – og sige “Du ser jo godt ud!” Min opfordring til dig er derfor at prøve flytte dit fokus fra brysterne (som du alligevel ikke kan ændre størrelsen på) til alt det, som gør dig glad.
Del dine tanker med en voksen
I puberteten flyver en masse tanker og spørgsmål rundt i hovedet, og det er ikke let at forholde sig til dem allesammen helt alene. Det er godt at tale med veninder om det, men det er også godt at dele dem med en voksen, som jo selv har været igennem det hele. Hvis du kan tale med din mor, vil jeg opfordre dig til at gøre det. Spørg fx hvornår hendes bryster udviklede sig, hvordan hun oplevede det at være i puberteten osv. Det kan godt være svært at begynde på en sådan snak, men det kan skabe et helt specielt bånd mellem dig og din mor at have de her “pigehemmeligheder”. Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at din mor vil være både glad og stolt over, at du vil tale med hende om de her private ting.
Måske kan du få noget ud af at læse svar til andre, der er i en situation, som ligner din:
13 år. Bliver mine bryster større?
Flad som en pandekage – er min udvikling gået i stå?
Og du kan kigge på artikler og svar i vores tema Pubertet – mest for piger.
Jeg håber, du kan bruge mine tanker, og så vil jeg ønske dig et stort tillykke med din konfirmation, når den tid kommer. Jeg er sikker på, du bliver en SMUK konfirmand – særligt, hvis du smiler og er glad for at være den, du er :)
De kærligste tanker
Helle