Indadvendt og svært at aflæse kropssprog - hvordan tale om kærligheden?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng, som er meget indadvendt og lever inde i mig selv og kan godt lide at programmere. Men jeg er vild med én, men har bare svært ved at forstå, om hun er vild med mig (indadvendt også) og har problemer med at forstå nogle ting: kropssprog, aflæsning af ansigt.

Har måske Asperger (skal undersøges snart). Men kan ikke helt se det og ved ikke, hvordan man kommer ind på kærlighed, da jeg ikke ved, hvad jeg skal spørge om, og hvordan jeg skal begynde.

Teenagedreng, 14 år

SVAR:

Hej Teenagedreng

Det du beskriver er meget typisk for mange mennesker, fordi at aflæse andre og tale om kærlighed er rigtigt svært for mange.

At aflæse andre

Der er nogle ydre ting, man kan måle på for at få en idé om forelskelse. Vil hun gerne tit være sammen med dig, snakker/skriver I meget sammen, og rører hun ved dig? Jo mere du kan svare ja til de foregående spørgsmål, jo større er sandsynligheden for at hun også godt kan lide dig. Det er ingen garanti, men det giver en idé om det.

Hvis du har ret i din formodning om, at du har Asperger, så er det rigtigt svært for dig at aflæse mennesker omkring dig og det kræver derfor meget træning, for at du bliver mere tryg i det.

At tale om kærligheden

At tale om kærligheden er ikke specielt nemt, og jeg plejer at råde folk til at vente så længe som muligt for at give det tid. Desuden skal man, inden man spørger, have fundet ud af med sig selv, om man kan fortsætte venskabet, hvis modparten viser sig ikke at gengælde følelserne. Det kan risikere at ødelægge et venskab, men hvis man kæmper for det, kan man også tit beholde venskabet, selvom den ene har følelser for den anden i starten.

Når man helt konkret skal tale om kærlighed, så mener jeg, oftest at man får det klareste svar ved at lægge kortene på bordet og fortælle, at man har følelser for den anden. Derefter kan man snakke om, om det er gengældt, og hvad man herefter vælger at gøre.

Jeg håber, du får klarhed og finder ud af det.

Måske kan du også finde hjælp af at læse disse artikler:

Et trin ad gangen er det mest sikre
Pigevenner og drengevenner
Plusser ved at vente med at få en kæreste
Slå koldt vand i blodet

Venlig hilsen
Anne