Ikke gravid efter 14 måneder – skal vi undersøges?
Hej. Det er nu 14 måneder siden, jeg stoppede med at tage p-piller, da min kæreste og jeg ville til at blive gravide. Min kæreste er 26, og jeg er 22 år. Vi er ikke overvægtige og hverken ryger eller drikker.
Vi har dog endnu ikke haft heldet med os. Hvad kan det skyldes? Skal vi have taget nogle tests for at finde ud af det?
På forhånd tak.
Knus!
Christina

SVAR:
Kære Christina
Tillykke med at I har besluttet jer for at forsøge at blive gravide!
I har nu forsøgt i en længere periode, og jeg kan godt forstå, at du begynder at spekulere på, hvorfor det ikke lige lykkes at blive gravid.
Måske bare tilfældigheder
Der kan være flere årsager til, at du ikke er blevet gravid endnu. Dels skal I være opmærksomme på at have samleje omkring dit ægløsningstidspunkt, da det ikke er i hele din cyklus, du har mulighed for at blive gravid. Hvis I allerede har været opmærksom på det, er der hver måned stadig kun 25% chance for at blive gravid, og det kan tage noget tid at få ægløsning og en normal cyklus efter p-piller, så måske har I indtil nu bare været uheldige.
Overvej eventuelle årsager
Der er dog gået så lang tid, at jeg synes, det er relevant at begynde at overveje andre årsager. Selv om I umiddelbart lyder til at være sunde og raske, kan der godt være en årsag til, at I ikke er blevet gravide endnu, fx nedsat sædkvalitet hos din kæreste eller hormonelle eller anatomiske lidelser hos dig. Hvis I går til lægen, kan han/hun tage nogle tests eller sende jer videre til en specialist, der forhåbentlig kan give jer et svar på, om I har normal eller nedsat fertilitet.
I denne artikel har vi skrevet lidt om undersøgelser og behandlingsmuligheder, når man oplever at have svært ved at blive gravid: Når det ikke lykkes at blive gravid.
Tal med egen læge
Mit råd til jer er, at I skal tage en snak med jeres egen læge. Jeg håber for jer, at alt viser sig at være normalt. Hvis ikke, er det vigtigt at holde fast i, at der findes gode behandlingsmuligheder.
Held og lykke med “projekt baby”.
Kærlig hilsen
Eva F. Diemer