I tvivl - hvad skal jeg stille op ift min kæreste?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg er en pige på 18 år, som er sammen med min kæreste på 21. Vi har snart været sammen i et år, og vi har et super godt forhold. Har aldrig svinget så godt med nogen før, som jeg gør med ham, og er virkelig vild med ham her!

For nogle måneder siden, valgte han at flytte over 2 timer væk fra mig, for at bo sammen med nogle venner, som virkelig også er godt til ham Men jeg savner ham altid så meget, når vi ikke er sammen, at det er helt ulideligt. Jeg kan simpelthen ikke holde det ud. Vi ser ca. hinanden en dag i ugen. Og han savner mig ( det har han skrevet, sagt og givet udtryk for!)

Jeg sagde så til ham at mulighed kunne være, at jeg kunne flytte til den samme by som ham, når jeg bliver student ( det gør jeg til sommer). Han tilføjede så, at vi kunne flytte sammen, og jeg sagde, at jeg ville tænke over det uden at tage drastiske beslutninger. Jeg kom frem til, at jeg rigtig gerne vil flytte sammen med ham. I går sagde jeg til ham, at jeg skulle til at sige min lejlighed op ( det skal jeg om 1,5 måned), hvor jeg kan mærke, at han trækker i land igen, og så siger han så, at han ikke er helt sikker på det alligevel og at han vil tænke over det. Han tilføjer så, at jeg kunne flytte ind på hans værelse i et par måneder, og så kunne vi finde ud at tingene. Men jeg tør ikke at tage sådan en chance, fordi hvor skal jeg bo, hvis han lige pludselig smider mig ud??

Det skal tilføjes, at vi før har været sammen i flere uger af gangen, og det kan vi sagtens få til at fungere. Synes vi hygger os rigtig meget!

Men jeg blev altså virkelig ked af det og er næsten utrøstelig, har det som om, at han ikke vil mig. Måske er han ikke klar til det, og det kan være, at da jeg sagde, at jeg skulle til at opsige min lejlighed, så gik virkeligheden op for ham?

Han sagde også, at han ikke have tænkt særlig meget over det, efter han havde tilbudt det. Hvad skal jeg stille op med ham og mig? Ville ikke have råd til at bo alene i en storby, og kan ikke holde ud at skulle savne ham mere. Hvis jeg skal savne ham mere, så vil jeg hellere være foruden den smerte. Er bare så glad for ham!

Hvad ville I gøre i sådan en situation?

Anne

SVAR:

Kære Anne

Tak for dit spørgsmål. Du spørger, hvad vi ville gøre i sådan en situation.

For det første, så er du i en rigtig svær og betydningsfuld situation lige nu. Det er rigtig godt, at du spørger nogen til råds og ikke bare selv tumler med det.

For det andet så kan jeg ikke sådan lige give dig et svar på, hvad du skal gøre. Men jeg vil komme med nogle tanker og overvejelser ud fra det, du skriver.

Vigtigt at give hinanden tid

Jeg fornemmer, at du ikke er helt sikker på ham, når du skriver: Har det som om, han ikke vil mig.

Og det lyder også som om, at han ikke er sikker. Så er det heller ikke nu, I skal flytte sammen. Der skal tid til at finde ud af, om det skal være "os to". I er nødt til at give hinanden den tid. Da han spurgte dig, om I skulle flytte sammen, havde du brug for at tænke over det. Nu har han brug for noget tid til at tænke.

Det er vigtigt at tænke sig godt om. I er unge og har forhåbentlig et langt liv foran jer.

Er I klar til at forpligte jer?

Det er ikke godt at flytte sammen og så finde ud af tingene. Det kan jo vise sig efter et par måneder, at det ikke er det, I vil alligevel. Kærlighed prøver ikke bare hinanden af. Kærlighed forpligter sig, giver sig helt hen, beslutter, at det skal være os. En aktiv beslutning.

Derfor er det slet ikke så dumt, at starte et samliv med at gifte sig. Der beslutter man, at man vil elske hinanden. Et kærligheds forhold kan ikke kun bygges på forelskelse og følelser. For de kommer og går. Men jeres vilje bestemmer I selv over. Og det er rigtig trygt at vide, at I begge har taget en beslutning om, at I vil jeres forhold resten af livet.

Derfor er I nødt til at tale dette rigtig godt igennem med hinanden.

Hvilke ønsker og forventninger har I hver især?

Tal sammen om jeres tanker og følelser. Om hvad i hver især forventer af jeres forhold og af hinanden. Hvad I ønsker for fremtiden. Og hvad I selv vil gøre, for at dette skal lykkes for jer. Og husk. Det skulle gerne være et ligeværdigt forhold, hvor du og dine tanker og følelser er lige så vigtige som hans. Jeg kommer lidt i tvivl om det, når du skriver: "Hvor skal jeg bo, hvis han lige pludselig smider mig ud?" . I et ligeværdigt forhold smider den ene ikke den anden ud.

Giv plads til at I begge kan udvikle jer

Og så vil jeg sige. Det er ikke usundt at savne et stykke tid. At leve et stykke tid hver for sig, kan være godt. I får bedre tid til at tænke hver for sig og udvikle jer. Og hvis I kommer frem til, at det ikke skal være jer to, så er det rigtig godt, at I ikke har prøvet jer frem ved at bo sammen.

Hvis I kommer frem til, at det skal være jer to, vil jeg foreslå jer at tage et kursus der hedder: Parat til start. Det er et kursus der forbereder jer til at leve sammen.

Parattilstart.dk er førægteskabelig rådgivning

Prøv evt. også at læse nedenstående artikler

Kærlighed og forelskelse

At flytte sammen

Jeg ønsker dig alt godt.

Kærlig hilsen

Hanna Kiel