Hvornår på dagen skal jeg tage p-piller?

Vis spørgsmål

Hej adamogeva

Jeg har et hurtigt spørgsmål: Jeg plejer at tage mine p-piller om aftenen ca. kl 20, men nu vil jeg gerne begynde at tage dem om morgenen, når jeg står op i stedet, da det er lidt nemmere.

Men jeg står jo ikke op på samme tid hver dag. I hverdagene står jeg op kl 7, og i weekenderne kan det ske, jeg først står op kl 12. Jeg ved, p-piller skal tages ca. samme tid hver dag, men er det her for stor en forskel??

Håber I vil hjælpe mig.

Hilsen A, 17 år

SVAR:

Kære A

Da du ikke har oplyst din mailadresse, håber jeg, du finder mit svar her.

Jeg vil gerne opfordre dig til at læse artiklen Rod med p-pillerne, som jeg tænker, vil besvare dit spørgsmål.

Du kan også altid læse indlægssedlen i p-pillepakken. Der står en masse konkrete oplysninger om, hvornår og hvordan pillerne skal tages.

Det er de 12 timer, som er afgørende for dig. Hvis du tager pillerne inden for 12 timers grænsen, er du på den sikre side.

Kærlig hilsen
Else