Hvornår kan jeg begynde at styrketræne?
Hej Adam og Eva. Jeg er en dreng på 15 år, ca. 170 høj og vejer omkring 56-58 kg. Og jeg er begyndt at løbe 20 km. om ugen, da jeg ikke føler, jeg dyrker nok motion.
Men sagen er den, at mange af mine venner begyndte at gå i styrkecenter for omkring et halvt år siden, og jeg kom ligesom ikke med på "bølgen".
Jeg har nemlig hørt, at hvis man begynder at styrketræne i en for tidlig alder, altså inden kroppen ligesom er fuldt udviklet, kan det hæmme væksten mht. højden.
En fra min parallelklasse, som nærmest bruger al sin tid i styrkecenter, er nemlig ikke vokset siden i sommers.
Mit spørgsmål er så, hvornår det er mest optimalt, at jeg begynder at styrketræne?
Drengen, 15 år

SVAR:
Kære Drengen
Du kan roligt træne løs allerede nu.
Der er ikke påvist nogen sikker sammenhæng mellem styrketræning og nedsat sluthøjde, altså en persons endelige højde. Som 15-årig er dine knoglers vækstzoner ikke "lukket" endnu, og derfor vokser du endnu. Der er dog ikke noget belæg for at styrketræning skulle føre til en tidligere lukning af disse vækstzoner. En persons højde er i høj grad genetisk bestemt (dvs. arveligt) og styrketræning vil formentlig ikke påvirke din vækst eller sluthøjde.
Som med al anden idræt er det vigtigt at lære sig de korrekte teknikker og ikke overanstrenge sig. På den måde undgår man bedst skader.
Herunder er nogle links til nogle gode og pålidelige artikler om emnet:
Børn og styrketræning
Unge og styrketræning
Mvh
Boje Ehmsen