Hvorfor så ked af det hver gang jeg skilles fra min kæreste?
Hej
Jeg er en pige på 16 år. Jeg er lige fået en kæreste her for snart 2 måneder siden. vi ses hver weekend og vi har et rigtig godt forhold til hinanden, selvom vi kun havde kendt hinanden kort tid, før vi blev kærester.
Jeg stoler rigtig meget på min kæreste, men føler mig bange for at blive skiftet ud med en anden. Han siger, han aldrig vil skifte mig ud og at han elsker mig rigtig meget.
Mit spørgsmål er, hvorfor jeg bliver rigtig ked af det, hver gang han tager hjem eller når jeg tager hjem efter en weekend sammen?
Jeg bliver rigtig ked af det og føler mig total magtesløs, jeg har ikke lyst til andet end at være hos ham og hvor der er trygt. Dette har stået på siden aller første gang, vi mødtes for 2 måneder siden. Håber i kan besvare mit spørgmål og eventuelt komme med råd, til hvad jeg/vi kan gøre ved mit problem
Fra Laura, 16 år

SVAR:
Kære Laura
Tak for dit spørgsmål, som beskriver noget meget vigtigt, når det gælder om at være menneske.
Sagen er nemlig, at vi dybest set altid er alene, selv når vi er sammen med dem, som vi holder allermest af. Ingen forstår os fuldstændigt eller ved for alvor, hvad vi tænker og føler! Det gælder også vores nærmeste. En del af det at modnes er at skulle lære at leve med denne grundlæggende ensomhed.
Det betyder ikke, at det er forkert, at du savner din kæreste, når du har været sammen med ham, og I har været meget sammen i weekenden. Tværtimod, det ville være underligt, hvis du ikke gjorde det. Sagen er jo, at du er forelsket med den naturlige uro og spænding, som det medfører. Alligevel virker det på mig, som du har en større udfordring, der tilsyneladende går meget dybere. Du bruger ordene "total magtesløs", og du beskriver, hvordan du frygter, at han forlader dig, selv om du ikke har grund til at tro, at han er på vej til at gøre det. Du betoner også meget den tryghed, som han giver, underforstået at der er utrygt andre steder.
Derfor kan jeg ikke lade være med at overveje, om du tidligere er blevet forladt af en kæreste, eller måske har du mistet en nær ven eller familiemedlem, som betød meget for dig. Måske har du meget få nære relationer bortset fra din kæreste, hvilket indebærer, at det er ham, der skal erstatte det, du har savnet fra andre. Det er bare gæt, da jeg ikke kender mere til dig og din baggrund.
Find en at tale med
Når der er noget I vores liv, som vi ønsker at ændre, er det vigtigt, at vi er bevidst om os selv. Du er bevidst om dette meget stærke savn, og det er et rigtig godt udgangspunkt. Som jeg ser det, er den bedste måde at komme videre på, at finde en voksen samtalepartner, der har din fortrolighed, og som både kan lytte og udfordre dig. Det kan være en lærer, præst, familiemedlem eller måske en professionel terapeut.
Hvis du ikke kender nogen, du har tillid til, kan Adam og Eva være behjælpelig med at formidle en kontakt, uanset om vi taler noget almen menneskeligt eller terapi. Du skal være opmærksom på, at terapi ikke er gratis, og måske kan du finde en studerende terapeut, som kan gøre det noget billigere.
Mange hilsner
Henrik