Hvorfor så hurtig udløsning – hvordan kan jeg holde længere?

Vis spørgsmål

Hej, jeg undrer mig over, hvorfor jeg får udløsning første gang, jeg har orgasme. Kan jeg ikke holde lidt længere, og hvordan gør jeg det?

A, 17 år

SVAR:

Hej A

Som jeg forstår din besked, spørger du om to ting:

  1. Hvorfor du får udløsning sammen med din orgasme.
  2. Hvordan du holder længere i forbindelse med sex.

Jeg vil svare på dine spørgsmål ét ad gangen:

1. Udløsning og orgasme

Mænd får næsten altid udløsning og orgasme på samme tid. Orgasmen er designet sådan hos mænd, at den skal føre til udløsning. En orgasme er pulserende muskelsammentrækninger, som hos manden fører til udløsning. Så vidt jeg ved, er der ikke nogen måde, hvorpå du kan undgå udløsning i forbindelse med orgasme.

Sex-akten behøver ikke nødvendigvis at stoppe, fordi du har fået orgasme og udløsning. Kvinder kan sagtens tilfredsstilles på andre måder – faktisk er der et stort antal kvinder, som ikke kan få orgasme ved almindeligt samleje. Hvis du har lyst til mere sex, så har de fleste mænd brug for nogle minutter, før de kan få erektion og orgasme igen. Til gengæld holder de typisk længere anden gang – mere om det i spørgsmål 2.

Kvinder kan derimod få flere orgasmer under et samleje men typisk uden udløsning. Man er ikke helt sikker på funktionen af orgasmen hos kvinden. Mænd og kvinder er altså ikke ens på dette område.

2. Hvordan holde længere?

Først og fremmest har jeg lyst til at sige, at et samleje gennemsnitligt varer 5-7 minutter. Der er nogle, som holder i timevis, og andre som holder 10-30 sekunder. Der er også nogle, som slet ikke når til den del med vaginal sex, men har fået udløsning før. Det er helt normalt og naturligt!

Orgasmen er typisk klimaks under sex for mænd. Men du kan forsinke klimaks på flere måder. Fx ved at trække dig ud, sætte farten ned eller slappe mere af. I alle tilfælde skal der selvkontrol til.

Onani hjælper dig til at lære din krop og dens reaktioner bedre at kende. Også her kan du øve dig ved at sætte farten ned eller stoppe helt. Man kan også sagtens “øve” sig med sin partner. Jeg vil opfordre dig til at være åben over for din partner om de tanker, du har om emnet. Det kan tage trykket og presset af for jer begge to.

Fokuser på din partner i stedet

Hvis du er træt af, at du kommer før din partner, så kan det måske være en hjælp i højere grad at fokusere på hende. I stedet for at fokusere på, at du skal holde længere, kan du prøve at fokusere på, at hun skal komme lettere. For mange kvinder er forspil en essentiel del af sex-akten – det er her, hun bliver klar til sex. Kys, kæl og kærtegn kan være forspil. Typisk vil det være sådan, at jo mere forspil jo bedre sex for hende. Det gælder ikke bare for kvinder. Omvendt skal det siges, at alle er forskellige, og hvad der virker bedst for dig og jer, det ved I bedst selv, hvis I snakker om det.

De første gange, jeg havde sex, kom jeg meget hurtigt. Det gør jeg stadigvæk nogle gange, men andre gange formår jeg også at holde længere. Det kommer med øvelsen – når I lærer jer selv og hinanden bedre at kende.

Afsluttende har jeg lyst til at sige, at varigheden af samlejet ikke nødvendigvis er lig med, hvor godt det er. Man kan sagtens have rigtig god sex på to minutter.

Du kan læse mere her på siden under temaet: Den første gang.

Jeg håber, det var svar nok på dine spørgsmål – ellers er du velkommen til at skrive igen!

Mvh Jonas