Hvorfor påvirker gammel flirt mig i nyt forhold?

Vis spørgsmål

Hej,

Hvis vi går 3 år tilbage, finder vi en yngre jeg, som lige var begyndt at lære en ældre fyr (23) at kende igennem et fælles fritidsaktivitet. Hans kæreste var gået fra ham efter 5 år, og nu skulle han stable sit eget liv op igen.
Hen over julen begyndte han at skrive en del til mig, og i starten brød jeg mig ikke just om det, men så blev det bedre, og han var da meget sød. Det begyndte at blive oftere og oftere, plus vi så hinanden ugentligt til fritidsaktiviteten. Jeg begyndte at betro mig til ham, han var altid interesseret. Da han begyndte at foreslå, at jeg kunne komme og spise aftensmad osv., blev det alt for meget for mig, men han kom langsomt ind under huden på mig. Det endte med, at jeg kom der hjem, og vi så to film og holdt lidt i hånden. Da jeg skulle gå, gav han mig et enkelt kys. Det var da egentligt meget hyggeligt, og efter en fuld aften endte jeg derhjemme igen.

Sådan startede det, og vi begyndte at ses. Så skulle samtalen tages - han var ikke klart til noget seriøst lige nu, men det var i hvert fald rigtig hyggeligt, mente han. Vi havde nogle rigtig gode dage sammen, og så rejste han i en måned. Da han kom hjem, var intet det samme.
Jeg havde selvfølgelig glemt at holde mig selv i ørene og være ærlig, så jeg var blevet dybt forelsket i ham. Et par uger efter han kom hjem, fortalte han mig, at han ikke rigtigt synes, det var så smart længere. Han skulle til at starte som årsvikar på mit gymnasium, og derfor var han splittet. Han ville gerne se mig, men samtidig fik han skyldfølelse over for skolen. Jeg gik fuldstændig ned.

Vi mødtes efterfølgende og snakkede flere gange - jeg havde fundet ud af, at vi godt måtte være sammen for skolen osv. Men det løste aldrig problemet.
Der gik ikke længe, før han var fundet sammen med en anden fra fritidsaktiviteten, men vi havde stadig løbende nogle samtaler.

Det er efterhånden lang tid siden, og jeg fandt sammen med min dejlige kæreste halvandet år tilbage. Jeg ser ham dog stadig en gang om måneden cirka, og hver gang, jeg tager hjem til min kæreste, kan jeg mærke at jeg har ondt i maven og ubehag i brystet på grund af savn og sorg. Min kæreste kender til mit tidligere forhold med ham, men han tror, jeg er ovre ham nu. Det troede jeg også.
Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor denne følelse gang på gang kommer, efter jeg har set ham. Jeg forbinder ikke mit forhold med min kæreste til mine gamle følelser. Dog er min kæreste og jeg lige flyttet sammen, og jeg er bange for mit nye fund af gamle følelser.

Hvorfor kan jeg stadig mærke hans arme omkring mig, når jeg ser ham, hvis jeg er sammen med min nye kæreste?

Vi skal snart til julefrokost sammen. Kan jeg tillade mig at tage en uskyldig fuldesnak med fyren fra to år siden?

Min gamle psykolog sagde, at jeg ville komme videre med tiden. Men 2 år er da lige lovlig lang tid?!

O, 20 år

SVAR:

Kære O.

Tak for dit brev, og tillykke med at du søger hjælp, når du oplever følelser, som overrasker dig.

Jeg vil begynde der, hvor du slap. Du afslutter med at spørge, om ikke 2 år er lige lovlig lang tid, for at komme over en ulykkelig forelskelse.

Det er ofte sådan, at når man står midt i en krise, så føles tiden uendelig lang, som en evighed, og 2 år er 2/20 del af din levetid, (så det er længe). Men når du som 80-årig kigger tilbage, så er det kun 2/80 af din levealder. Så vil det føles anderledes.

Han legede med dig

Jeg synes, at den ældre fyr/lærervikaren, som var 6 år ældre end dig, legede med dine følelser. Når han ikke var klar til noget seriøst, skulle han ikke sende dig en masse sms´er, invitere dig hjem, holde i hånd og kysse med dig. Det er jo medvirkende til, at du blev dybt forelsket i ham.
Han fravalgte dig, begrundet i at han blev årsvikar på din skole. Og der skete det forfærdelige for dig, at han fandt en anden.

Det er meget svært, når forelskelsen ikke gengældes. Men han har valgt en anden, og han er ikke fri mere.
Søg her på AdamogEva på ulykkelig kærlighed og se, at du ikke er alene om oplevelsen. Det hjælper ikke i sig selv, men der er mange spørgsmål, som du nok mere eller mindre kan genkende dig selv i, og gode svar, som du må læse, som om de er skrevet til dig.

Valg og handlinger har konsekvenser.

Du mødte en dejlig kæreste for 1½ år siden, og nu er I flyttet sammen. Da jeg læste dit brev, tænkte jeg, at du tankemæssigt, måske bruger meget mere tid på den ældre fyr end på din dejlige kæreste.
Det kan også være, at det først nu rigtigt går op for dig, at fyren har valgt en anden, og at du nu har valgt din dejlige kæreste, så ingen af jer er frie. I er hver for sig bundet til en anden i kærlighed.
Du har truffet et valg, som du måske først nu mærker konsekvensen af. Og det hører med til voksenlivet at træffe valg og stå ved dem, også for at beholde din selvrespekt.

Når du mødes med den ældre fyr igen og igen, tager du også et valg. Et valg som tydeligvis påvirker dig. Du har ondt i maven og i brystet.
Mit spørgsmål til dig er, hvorfor du opsøger en fyr igen og igen, som har behandlet dig så dårligt, og leget med dine følelser? Hvad godt og frugtbart tænker du, der kan komme ud af det? Drømmer du stadig om, at han skal forelske sig i dig og tage dig alvorligt? Og hvad ville du i så fald stille op?

Følelser kommer og går

Jeg vil udfordre dig til at efterforske, hvornår du får ondt i maven og ubehag i brystet. Er det på vej hjem til din dejlige kæreste? Er det kun efter, du har mødt den ældre fyr?

Er din dejlige kæreste ham, du vil dele resten af dit liv med?

Prøv at være ærlig overfor dig selv. Hvis det kun er efter, du har set/snakket med den første, må du tage bestemmelse over dine følelser. Det er sådan, at følelser kommer og går. De er som en bølge, der skyller ind på land og ruller ud igen. Du kan ikke selv bestemme, hvornår de skal komme eller forsvinde. Men du kan bestemme, hvad du vil gøre ved dem. Vil du dyrke dem, eller blot sige goddag til dem, og lade dem rulle videre, fordi du har truffet dit valg.

Du kan sikkert finde god hjælp i denne artikel: Kærlighed og forelskelse

Sig farvel og goddag

Det kan evt. være hjælpsomt for dig at skrive et farvel brev, som du ikke sender, men i brevet skal du tage afsked med den ældre fyr, skriv farvel til de gode oplevelser og det dejlige, I havde sammen. Brug god tid på det og sæt ord på alt det, du kommer i tanke om. Derefter kan du måske læse det for en god veninde eller din mor, en du har tillid til.

Dernæst skal du skrive et goddag brev til din dejlige kæreste, goddag til de muligheder I har sammen, til jeres fælles drømme. I kunne evt. hver skrive et og dele dem med hinanden. Det vil være med til at binde jer sammen og styrke jeres kærlighed i et fælles liv.

Lad ham være

Til spørgsmålet om en uskyldig fuldesnak til julefrokosten, hvad forventer du dig af det? Ønsker du en lille juleflirt? Eller en seriøs snak? Hvor seriøs kan en fuldesnak være?
Mit råd er, at lade ham være i fred, hvis du vil være fri af sorg og savn efter ham.

Jeg ønsker for dig, at du vil sætte din vilje og kræfter i, at tage tankemæssigt afsked med den ældre fyr og bruge din energi på din dejlige kæreste, hvis det er ham, du vil blive hos.

Med venlig hilsen Birgit Rahbek