Hvorfor mister jeg så hurtigt interessen, når en fyr kan lide mig?

Vis spørgsmål

Kære A&E. Jeg har et stort problem, som jeg har haft et stykke tid og som fylder meget... Mit problem er, at hver gang jeg bliver interesseret i en fyr, og vi så begynder at have noget sammen, og han så begynder at blive interesseret i mig, så mister jeg selv interessen igen... Derfor har jeg aldrig rigtig haft en kæreste, fordi så snart de begynder at kunne lide mig, så gider jeg dem ikke...

Håber virkelig du kan hjælpe mig, da jeg ellers aldrig tror, jeg får en kæreste...

Mvh Fortvivleren, 17 år.

SVAR:

Kære fortvivlede

Om jeg kan hjælpe dig, ved jeg ikke, men du har det samme problem, som jeg havde, da jeg var i din alder. Let ved at blive forelsket, let ved at få en kæreste, men utroligt svært ved at holde fast i følelsen. Man kan blive helt vanvittig, fordi det er umuligt at holde forelskelsen fast, man bliver frustreret og skammer sig over igen at gøre en kæreste ulykkelig.

Det hjælper ikke at forsøge at holde fast i forelskelsen og banke dig selv oven i hovedet. Det hjælper ikke at holde dig væk fra fyrene og forsøge at ”sulte” din kærlighedsbeholder i håb om, at du så vil holde ved din næste kærlighed.

Når fortiden styrer!?

Du er nødt til at kigge dybere. Hvad ligger der nedunder det umiddelbare problem?

Det er lettere at forlade end at blive forladt. Det er lettere at smide ud end at blive smidt ud. Er der nogen, der har svigtet dig, eller har du set nogle svigte hinanden. (evt. dine forældre).

Har du set, at kærligheden har en pris, og at man kan risikere at blive forladt eller på anden måde blive svigtet?

Hvis vi mennesker oplever et svigt, en kærlighed der truer med at have en udløbsdato, kan vi reagere ved at forsøge at beskytte os selv. Vi ønsker på ingen måde selv at stå i denne situation, (hvis vi har været vidne til et svigt), eller vi ønsker aldrig at havne i sådan en situation igen (hvis det er os selv, der har oplevet at blive svigtet).

Måske skal du tænke lidt tilbage i tiden, det er ikke sikkert, at du lige med det samme kan huske, hvad du har oplevet, der har fået dig til at handle, som du gør. Giv det tid. Tænk over at din adfærd dækker over noget, der har såret dig. Det er ikke dig, der er noget galt med. Der er noget galt med det, du har oplevet.

Læs også denne artikel: Når fortiden gør ondt

Måske skal du tale med nogen om det

Du kan overveje, om du har brug for at tale med én om det. Det kan være, du både skal have talt ud om at være bange for at miste kærligheden og om dit selvværd.

Jeg er sikker på, at du nok skal finde kærligheden igen, men jeg tror også, at det er nødvendigt, at du får bearbejdet det problem, der gemmer sig nedenunder, for at du ikke kommer til at smide kærligheden væk, fordi du tror, du beskytter dig selv ved at gøre det.

Held og lykke med at finde den ”sten i skoen”, der gør dit liv besværligt lige nu.

Mange hilsner

Anja