Hvorfor mistede min ekskæreste lysten til sex?

Vis spørgsmål

Hej :) Jeg har lige et spørgsmål. Mig og min kæreste har været sammen i 2 et halvt år, og i tider havde han ikke lyst til sex. Han vidste ikke, hvad der var i vejen, men havde virkelig ikke lyst til det. Så er vi gået fra hinanden for 2 måneder siden, og nu siger han, at han tror, det var fordi, han havde mistet sexlysten, da det jo er en vigtig del af ens forhold. Da vi stadig ses en gang i mellem, og han spørg mig tit, hvad det kan have med at gøre, at han ikke har lyst til sex, men jeg ved det virkelig ikke. Han har stadig ikke lyst til sex, efter vi er gået fra hinanden, og synes faktisk, det er blevet et problem, hvad kan man gøre ved det?

Mhh. 18 år

SVAR:

Kære 18-årige

Din tidligere kæreste spørger dig til, hvorfor mon han har mistet lysten til sex. Hvad mon han selv svarer?

Du stiller et meget stort spørgsmål og fortæller ikke noget om din tidligere kæreste, så mit svar bliver nogle bud på, hvad årsagerne kan være. Måske rammer jeg noget, du kan bruge, måske ikke.

Sexlyst svinger

Vi lever i en kultur, hvor mange fejlagtig tror, at sexlyst er en konstant lyst. Men rent faktisk så svinger denne lyst hos de fleste. Der er dage, uger hvor de fleste vil sige, de har mindre lyst end andre perioder. Nu er du 18. Jeg går ud fra den ekskæreste ca. har samme alder. En 18 årig mand vil dog i de fleste tilfælde nok normalt have lyst.

Meget fokus på sex

Nogle gange så kommer unge til at have så meget fokus på sex og seksualitet, at man reagerer med at blive træt af det. Hvis man har været tidligt ude med at være optaget af seksualitet og måske afprøvet mange ting, så reagerer nogle med at miste lysten helt.

Du skriver, at sex jo er en vigtig del af et forhold. Det har du for så vidt ret i, men måske har det fået for meget fokus for jer. Har I ”glemt” også at udforske andre områder af livet. Hvis man er meget optaget af sex sammen, så oplever mange ligesom at vågne op af en tornerosesøvn. Efter en tid kan det blive ensformigt, hvis man ikke også udvikler andre sider af sit forhold. Det at udvikle venskabet og kendskabet til hinanden i øvrigt er også vigtigt. Det at tale godt sammen og gøre ting sammen er i høj grad også vigtige elementer i et forhold.

Traumer

Hvis man har været udsat for seksuelle overgreb tidligere i sit liv, så kan det også gøre, at man ikke har lyst til sex. Det, at et andet menneske måske har været grænseoverskridende i sin adfærd, vil for de fleste gøre, at man kan få et problematisk forhold til det at have lyst eller mærke lyst. Hvis det er tilfældet, vil man ofte have brug for terapeutisk hjælpe til at komme videre.

Lyst i det hele taget

Nogle få mennesker oplever faktisk ikke, at sex er et særligt stort behov. Det er vi ikke vant til at tænke, fordi film og medier jo fortæller, at sex er et stort behov hos alle. Men det passer faktisk ikke. Nogle mennesker siger endog, at de kan undvære sex.

Jeres fokus

Her på Adamogeva opfordrer vi jo generelt til, at man passer på sig selv og sin seksualitet, sådan at forstå, at man ser på det intime og seksuelle område som områder af livet, hvor man deler meget personlige ting. Vi opfordrer generelt til, at man ser på dette område som et område, hvor vi mødes i et meget personligt rum. Dette personlige rum kan så let ødelægges, hvis man er utryg eller usikker på hinanden.

Gad vide om din kæreste var utryg ved jeres forhold?

Du kan læse mere her:

Sex og følelser

Vejen til god sex

Værd at vente på

I er unge og har måske brug for at gøre andre ting sammen. At udvikle jeres kendskab til hinanden meget mere, hvis I ønsker at være sammen igen.

Jeg håber, du kan bruge mine refleksioner til noget.

Venlig Hilsen

Steen Kruse