Hvorfor kommer der knopper og kløe, når jeg barberer kønshår af?
Hej, jeg er 14 år og har et spørgsmål til jer . - Når jeg barberer kønshåret af, kommer der knopper og kløen. Hvorfor?

SVAR:
Hej Emilie!
Det er meget almindeligt, at der kommer knopper og kløe, når man barberer sine kønshår af.
Hvor vigtigt er det for dig?
Jeg synes, du skal overveje, hvor meget du skal barbere dig for neden. Som udgangspunkt er vi jo skabt med disse kønshår. Jeg ved jo ikke, om det er sådan for dig………men nogle gange lægger piger måske et pres på hinanden om også at skulle se ud på en bestemt måder der nede. Det er vigtigt, at du gør det, du har det godt med og ikke ligger under for et gruppepres.
Hvis du alligevel fastholder at fortsætte barberingen, så prøv at følg disse råd. Det kan måske mindske problemet med knopper og kløe. Det er sådan, at disse gener ikke helt kan undgås. Og når hårene gror ud igen, er det helt normalt, at det klør. Det kan du ikke gøre noget ved. Hårene gror som regel ud igen efter 1- 2 dage og hvis du barberer dig for ofte, kommer der også lettere irritationer.
Råd - du kan følge
• Hvis du bruger skraber er det vigtigt, at det er et nyt barberblad, da det fjerner hårene nemmere end et gammelt, og du undgår bakterier, der nemt kan sætte sig i et gammelt blad.
• Før barbering med skraber er det vigtigt at blødgøre huden, så tager den mindst skade. Du kan bruge varmt vand, men det sker, at nogen reagerer på de bakterier, der altid er i varmt. Du kan også bruge barberskum, gelé eller almindelig shampoo. Det er forskelligt fra person til person, hvad man kan tåle, så du må prøve dig frem for at finde ud af, hvad der er bedst for dig.
• Du skal begynde med at barbere med hårene og undgå at barbere mange gange på det samme sted, da det kan give irritation og svie.
• Herefter kan du igen blødgøre huden og derefter barbere mod hårene.
• Til sidst kan du efterbehandle med aloe vera, talkum eller olie (brug gerne almindelig madolie)
Læs også svar til andre piger, der har lignende spørgsmål:
Hvordan fjerner jeg bedst mine kønshår?
Mine kønshår kan ses i bikini - hvad gør jeg?
14 år og hader min krop! - Har I gode ideer, så jeg kan få det bedre?
Håber du kan bruge rådene til noget.
Kærlig hilsen Marianne