Hvorfor klæber min forhud sig fast?

Vis spørgsmål

Normalt producerer penis et sekret, så ens forhud ikke klæber sig fast til glansen. Men det er, som om det ikke er der lige nu, for hver gang jeg har været i bad, er forhuden efter nogle timer meget klæbet fast til glansen. Det sker også, selvom jeg ikke har været i bad, så jeg har været nødt til at bruge neutral bodylotion, for at det ikke sker.

Jeg har normalt ellers ikke problemer med at trække forhuden tilbage. Nogle idéer?

En frustreret ung mand på 23 år

SVAR:

Hej frustrerede unge mand

Tak for dit spørgsmål. Det er super godt, at du er opmærksom på forandringer på din krop og reagerer på dem.

Tør hud på glans

Jeg kan forstå, du har en mere tør hud på glans, og forhuden klæber sig fast. Jeg vil forsøge at svare bedst muligt på dit spørgsmål, men det er svært at stille en diagnose uden selv at have set det og kunnet stille nogle uddybende spørgsmål. Ofte er det nødvendigt med lidt flere oplysninger såsom rødme, svie, kløe, udflåd, “nakkeost”, ubeskyttet samleje, hyppigheden af onani m.m.

Jeg vil komme med nogle bud på, hvad det kan være:

1. Hudirritation

Huden kan irriteres lokalt af mekanisk slid (hyppig onani eller samleje) eller hyppig og grundig vask med sæbe. Du skal selvfølgelig vaske dig dagligt, men man kan købe noget intimsæbe, som er mere skånsomt. Bodylotion er også rigtig godt for huden, hvis den er generet. Når huden ikke generes mere, heler den og bliver normal.

2. Forhudsbetændelse (balanitis)

Hvis forhuden og/eller glans bliver angrebet af bakterier eller svamp, bliver den typisk øm og rød og måske også lidt hævet. Det kan ledsages af svie og kløe. Svampeinfektion kan ledsages af “osteagtig” belægning på glans. Man kan knibe den yderste del af forhuden sammen nogle sekunder i forbindelse med vandladningen, så hulrummet under forhuden bliver skyllet. Man kan også to gange dagligt skylle med vand eller klorhexidin, der kan købes på apoteket eller i Matas. Hvis ikke det hjælper, skal man ses af en læge.

3. Allergisk reaktion

Det kan være en allergisk reaktion på creme, kondomer eller lignende. Det vil ofte være forbundet med kløe. Behandlingen er at undgå det, du ikke kan tåle (hvis det kan identificeres).

4. Kønssygdom

Herpes Genitalis er en smitsom kønssygdom, som kan give udslæt og senere blærer, som brister. Det er ofte forbundet med smerter og kan behandles med antibiotika. Man skal undgå sameje eller oralsex, når man har herpes-udslættet.

Konklusion

Ud fra de oplysninger, du er kommet med, tror jeg mest på hudirritation, men jeg er ude i gætværk. Prøv at gøre som foreslået i punkt 1 i en uges tid. Hvis ikke det forsvinder, eller der er rødme, svie, kløe eller andre symptomer ud over tørhed, vil jeg anbefale, at du får en tid hos din læge.

Mvh Morten