Hvorfor kan jeg ikke komme under sex?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er lige startet med at se en sød pige. Vi har været sammen et par gange. Men da vi havde sex to gange, har jeg ikke kunnet komme. Der er ikke noget problem med at onanere. Er det, fordi jeg tænker på noget andet, imens vi har sex? Hvad kan jeg gøre for at gøre hende tilfreds?

Jeg har det problem med alle piger, jeg har været sammen med tidligere. Kan ikke forstå hvorfor jeg stadig har et problem. Jeg er lidt flov over min krop. Det har slet ikke noget med pigens krop at gøre. Når jeg har sex med en pige, så har jeg de tanker, om jeg er god nok; håber ikke der kommer nogen ind; kan ikke koncentrere mig, når vi har sex.

Håber du kan give mig et svar.

Tak.

Hilsen den bekymrede, 24 år

SVAR:

Kære bekymrede

Tak for dit spørgsmål. Det er super godt, at du tager dig selv alvorligt og søger hjælp til det, du står i.
Som jeg læser det, så har du haft problemer med at få udløsning med alle de piger, du har været sammen med. Så jeg forstår det sådan, at det ikke er et problem, der lige er opstået eller kun med den pige, du er sammen med nu.

Sex: præstation eller nydelse

Du skriver, at du ikke har problemer med at få udløsning, når du onanerer. Kun når du har sex med en pige. Du skriver også, at du er nervøs for, om der kommer nogen ind, når I har sex, så du har svært ved at koncentrere dig, og du spørger, om det kan skyldes, at du tænker på noget andet, når I har sex.

Det sidste kan jeg af gode grunde ikke svare dig på. Hvad tænker du selv om det? Tænker du på, om I bliver opdaget, eller har du en eller anden fantasi kørende, mens du har sex med pigen?

Under alle omstændigheder fornemmer jeg, at du har svært ved at være til stede og være nærværende i øjeblikket. Det kan godt være en medvirkende årsag til dit problem med at komme.

Jeg tænker, at du griber det forkert an. Så jeg vil dele nogle tanker med dig om sex.

Sex og tryghed hører sammen

Sex er det mest fantastiske og intime, to mennesker kan dele med hinanden. Det er den tætteste måde vi overhovedet kan være sammen på som mand og kvinde, hvor vi nærmest smelter sammen og er totalt nøgne og sårbare overfor hinanden.

Men for at det kan ske, så kræver det, at I to kender hinanden rigtig godt. Og man kan næppe kende en pige rigtig godt, som man lige er begyndt at se. Det kræver også, at der er fred og ro omkring jer, når I har sex, og at sex ikke bare bliver en præstation for at komme til udløsning og orgasme. Sex er meget mere end bare samleje og udløsning. Det er at kende hinandens kroppe, det er at massere, nusse og røre, og det er at have god tid. Den bedste ramme for sex er efter min mening, at man har et gensidigt forpligtende forhold, hvor man er trygge ved hinanden og ikke føler, man skal præstere, for at være god nok.

Læs mere om det i de artikler, jeg har fundet til dig:
Vejen til god sex
Værd at vente på
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold

Porno og onani

Du skriver, at du ikke har problemer med at få udløsning ved onani. Har du overvejet, hvad det er, der sker, når du onanerer? Ser du porno imens? Har du en bestemt fantasi imens?

Både porno og fantasi kan være med til at danne nogle stier i vores hjerne, som gør, at sådan og sådan skal det være, for det har hjernen oplevet mange gange. Og sandsynligvis oplever du ikke, at sex med pigen er ligesom det, du evt. ser på, mens du onanerer. På den måde kan din hjerne være med til at sætte hindringer i vejen for et godt sexliv med en pige, fordi din hjerne tænker, at sådan og sådan skal det være, for at du kan få udløsning. DU kan læse mere om det i vores tema om porno.

Selvværd

Du skriver, at du er lidt flov over din krop, og at du under sex tænker på, om du er god nok. Men er det også sådan, du føler det? Føler du dig god nok, som du er? Jeg tænker, at du måske er kommet ind i en ond spiral, hvor du starter samlejet med at tænke på, om det mon heller ikke lykkes denne gang. Så bliver det sværere og sværere at give sig hen og være til stede.

Tag en snak med pigen

Jeg tænker, at det allerbedste ville være at få snakket med pigen om det, du oplever. Hvis I skal have en fremtid sammen, så vil det være en rigtig god ting, at I også kan tale sammen om sex. Måske kan du vise hende mit svar til dig, eller måske kan I læse noget sammen her på siden og få en snak ud fra det.

Så et råd jeg vil give dig er, at du bruger tid sammen med pigen til at lære hinanden at kende, til at være fortrolige og have fuld tillid til hinanden. Brug tid på at lære hinandens kroppe at kende ved at massere og kramme og knuse, med en aftale om, at det ikke skal føre til samleje. Selv om I fortsat ønsker at have sex, kan det være en fordel, at holde en pause med at have samleje. Måske en måned eller to.

Giv dig selv en gave, lær hinanden at kende, opbyg tillid og hav fokus på intimitet og berøring uden samleje et stykke tid.

De bedste hilsner
Steen