Hvorfor har min kristne kæreste forladt mig, efter vi har haft sex?
Kære Adam og Eva
Jeg har mødt en kristen fyr, som jeg meget hurtigt er blevet glad for. Han fortæller mig, at han har afholdt sig fra sex de sidste mange år, fordi han vil vente til ægteskab. Vi har kendt hinanden i kort tid, men vi blev glade for hinanden, og vi har haft sex sammen.
Han fortæller mig pludselig, at han ikke kan være i det mere og må trække sig. Jeg bliver efterladt med frustration, svigt og skuffelse, da jeg ikke havde set det komme. Han havde på ingen måder givet mig tegn på, at han ikke ville mig – tværtimod!
Han fortæller mig, at han ikke kan være i det pga. sex, og han bliver fristet af mig og har svært ved at holde fingrene fra mig. Det gør mig utrolig ked af det, fordi jeg ikke har vist andet end forståelse og vil selv gerne afholde mig fra det i forhold til ham.
Jeg tænker meget på ham, og han afviser mig, som han aldrig har gjort før. Hvad skal jeg lægge i det, og hvorfor sker det pludseligt?
Han siger, det intet har med mig at gøre, men at det udelukkende foregår i hans hoved.
Jeg tænker bare, hvorfor se begrænsninger i stedet for muligheder ...
Hvordan skal jeg forholde mig til alt det her, når det er en fyr, jeg virkelig gerne vil og er blevet forelsket i? Skal jeg bare give slip på ham, selvom jeg mener, der er en løsning på det? Eller kan I forklare mig, hvad det er der sker, når han har begået en synd og oplever et nederlag?
Synes bare ikke, det er fair imod mig – især ikke når jeg ikke har vist andet end forståelse. Jeg begynder at tænke på, om jeg har sagt noget forkert eller noget andet? Forstår bare ikke, hvorfor noget så smukt pludselig skal stoppe fra den ene dag til den anden. Han har fortalt mig, at det at vi har haft sex, har fyldt utroligt meget i hans hoved, og det er grunden til, at han trækker sig.
Jeg har så svært ved at forholde mig til alt dette, for jeg har ikke prøvet sådan noget før eller blevet afvist pga. det.
Jeg håber, I kan hjælpe mig med at give mig en forståelse for, hvorfor han pludselig trækker sig fra en person, som han kun synes, er smuk og dejlig, pga. at han har haft sex. Er det bare, fordi han ikke vil mig alligevel?
På forhånd tak.
Hilsen den sårede og knuste, 26 år

SVAR:
Kære sårede og knuste
Jeg forstår godt, du beskriver dig selv med de to ord. Du oplever, at et fra din side ærligt og varmt og forstående forhold brutalt pludselig bliver afbrudt af ham.
Forvirret
Jeg tænker, vi også kunne føje en tredje betegnelse til din situation: forvirret. Og jeg vil gerne begynde mit forsøg på et svar med din forvirring. Jeg forstår godt, du ikke kan finde ud af, hvad der foregår indeni ham. Og ganske naturligt spørger du: “Er det mig, der er noget galt med?” Jeg vil prøve at komme med et bud på, hvordan der ser ud indeni ham. Selvfølgelig kan jeg ikke vide det. Men hvis han nogenlunde ligner gennemsnittet af de kristne unge mænd, jeg har snakket med om disse ting, er det her ikke helt ved siden af.
Frustreret
Det er han – i dybeste forstand. På den ene side er han overbevist om, at sex er rigtig godt – og at Gud har bestemt, det skal nydes i kærlighedens tryghed og beskyttende ramme. Sagt mere enkelt: Sex hører kun til i ægteskabet. Derfor hans afholdenhed som single. Og derfor hans beslutning om ikke at have sex med dig, før I er gift.
Det er jo sådan set ret enkelt. Og især da, når du fortæller, at du er med på at vise forståelse for hans standpunkt og lade være med at have sex nu. Men som så mange andre oplever han også, at drifterne er stærke. Samtidig med, at han naturligvis oplever dig og samværet med dig og det at have sex med dig som noget dejligt, smadrer det noget i ham. Dels oplever han, at han skuffer sig selv. Han kan jo ikke holde sig fra sex med dig, selv om han havde besluttet det! Og han oplever at have skuffet Gud og har dårlig samvittighed. Han er i dyb krise i forhold til to afgørende personer i hans liv: sig selv og Gud. Hvad gør den stakkels mand? Han forlanger timeout og vil ud af banen, for han kan ikke finde ud af at spille med mere.
Panikhandling
Det er ikke den mest modne løsning, man kan forestille sig. Det er heller ikke den mest hensynsfulde løsning overfor dig. Men det er muligvis det eneste, han lige her og nu magter. Jeg håber virkelig, han har en moden kristen mand at dele alt det her med. Det kan han få rigtig meget hjælp ved. Er man gået lidt i panik, kan det være super at få et par andre øjne ind over situationen. Og gerne et par øjne, der ved, at sex er Guds opfindelse, og derfor kan han naturligvis hjælpe med at få det her til at fungere.
Udfordringen
Det her betyder slet ikke, at han ikke vil dig. Tværtimod. Han oplever, at han vil dig så meget, at han ikke kan styre sig. Du må prøve at tro ham, når han siger, det slet ikke er dig, der er noget galt med. Du er så dejlig og tiltrækkende for ham, at han fristes over evne. Jeg tror, han virkelig vil dig. Han kan bare ikke få det til at fungere. Rigtig mange par har oplevet det her. Enten bliver det en udfordring, der binder dem sammen og gør deres kærlighed slidstærk, fordi de i fællesskab finder en vej frem – eller også bliver det en udfordring, der slider deres forhold op.
Ægteskab
Jeg vil foreslå dig at overveje følgende: Han er tydeligvis dybt forankret i klassisk kristendom. Hans vision for et samliv er helt klart ægteskab, hvor man virkelig mener, at man vil hinanden og ikke har sidespring. Er du villig til at se dig selv i denne vision – eller er dit standpunkt anderledes? Jeg tænker, at hvis jeres forhold skal have en fremtid, er det vigtigt, I kan dele denne fælles vision. Ellers slider og sårer I hinanden.
Hår på brystet
Hvis du deler denne vision, vil jeg foreslå at tage udfordringen op. Sig til ham, at han må finde sine hår på brystet og være en mand, der kan styre sine drifter. En mand, der godt kan være forelsket – og være sammen med sin elskede – uden at bryde sine principper. Gentag for ham, at du også gerne vil vente med sex og støtte ham i det. Fortæl ham, hvor såret du er blevet.
Værdier
Vi mænd er ikke altid så gode til at fatte og forstå den slags. Så gå ikke ud fra, at det kan han da sige sig selv. Det kan vi mænd desværre ikke altid. Det betyder helt sikkert meget for ham, hvordan du oplever tingene. Han vil dig – og han vil dig det bedste. Hvis det lykkes at få den ansvarlige mand frem i ham, er I kommet rigtig godt videre. Selv om han har reageret meget panikagtigt nu, siger hans reaktion vel alligevel noget positivt: Han er en mand, der fastholder sine værdier, også når det er svært. Så mon ikke hårene på brystet kan findes frem?
Tal med nogen
Måske kunne I begge få noget godt ud af at tale med en præst eller en anden moden kristen om jeres problemstilling – evt. både hver for sig og sammen? Som sagt har mange andre end jer været i samme situation, og der findes en vej frem!
I kan måske også bruge noget fra hjemmesiden, fx
temaet Bibelen og sex
artiklerne Den nødvendige tilgivelse og Konflikter i parforholdet  og svaret Dårlig samvittighed over at være gået for langt med sex.
Jeg ønsker jer alt godt fremover.
De bedste hilsner
Sprint