Hvorfor har jeg så svært ved at få en tampon ud?

Vis spørgsmål

Jeg har brugt en tampon to gange i mit liv med et halvt års mellemrum, og begge gange har jeg haft et problem med at få den ud.

Da jeg hev i den, føltes det, som om den trak noget med ned, og da jeg kunne se den, var den snoet ind i noget hud. Efter noget tid fik jeg det fjernet, og den gled nemt ud, men det var ret smertefuldt.

Ville høre om det er normalt, eller hvad det kunne være? Og om det er noget, man kan gøre noget ved?

På forhånd tak!

Mange hilsner

JS, 17 år

SVAR:

Kære JS

Tak for dit spørgsmål.

Kønskransen kan være årsag

Tamponer kan være en udfordring! Den mest sandsynlige forklaring er, at den har siddet fast i hymnalranden, også kaldet jomfruhinden eller kønskransen. Uanset om man er jomfru eller ej, har man noget af hymnalranden siddende lige indenfor skedeåbningen. Det er en rand af elastisk slimhinde, og det varierer, hvor stor den er. Nogle har næsten ingen hymnalrand, og hos andre dækker den det meste af skedeåbningen blot med nogle huller i, som menstruationsblod kan løbe ud af. (De fleste har mere sammenhængende væv inden deres første samleje, og man kan godt bløde, når det væv brister – deraf navnet “jomfruhinde”). Det er i hvert fald en mulig forklaring, at du har relativt meget hymnalrand, og din tampon er blevet fanget heri.

Kig og mærk efter

Du kan jo prøve at mærke og kigge med et spejl rundt i skedeåbningen – ikke længere end 1-2 cm inde. Måske kan du se, at åbningen ikke er særlig stor, eller der er noget væv, som ser lidt flosset ud, hvor en tampon kunne sidde fast. Lægen vil kunne give dig et sikkert svar, og hvis det er nødvendigt, kan lægen foretage et lille indgreb, hvor hun/han fjerner eller åbner noget af hymnalranden. Jeg tænker, det måske ikke er dumt at få din læge til at kigge på det.

Hverken unormalt eller farligt

Det er ikke farligt eller forkert, men hvis det giver dig gener i forbindelse med brug af tampon, så er det ikke umuligt, at du vil kunne opleve ubehag og smerter i forbindelse med sex. Hvis du ikke har taget hul på sexlivet, er det måske rarere, at lægen ordner det ubehagelige, end at første gang bliver meget smertefuld? Men igen: Det er ikke farligt, så du må selv vurdere, hvor generende du oplever det, at tamponer ikke virker til dig.

Massage kan hjælpe

Og ang. sex, så kan de fleste kan blive hymnalranden kvit med en tålmodig og sød partner og gerne glidecreme, uden oplevelsen er dårlig af den grund. Der er heller ikke noget i vejen for, at du selv masserer hymnalranden mere åben. Det kræver nok nogle gange, men det er noget elastisk væv, der burde give sig mere og mere, hvis du gnubber og udvider det.

Jeg håber, min forklaring giver mening. Hvis ikke, så smut en tur til lægen. Det skulle i hvert fald gerne være muligt at bruge tampon, uden den sidder fast i noget – og det er lettere for lægen at finde forklaringen, hvis hun kan se, hvad det er, den har siddet fast i.

Kh. Amalie