Hvorfor har jeg så meget hvidt og slimet udflåd?
Jeg oplever tit, at der er slim i mine trusser. Jeg er blevet en smule nervøs her for tiden, da det kommer, hver gang jeg skifter trusser, og det kan jeg gøre fire gange på en dag.
Jeg har aldrig haft sex, men onanerer næsten hver gang, jeg er i bad – ellers ikke. Tør ikke spørge mine veninder, om de har oplevet det samme, da jeg er bange for, at de vil se mig på en anden måde, og jeg tænker tit, at der er noget galt med mig.
En gang imellem lugter det, som om jeg har tisset i mine trusser; det er hvidt; og det ligner en klump.
Håber jeg kan få svar :)
Mvh. A, 16 år

SVAR:
Kære A
Tak for dit spørgsmål. Jeg håber, mit svar kan hjælpe på din nervøsitet. Det lyder, som om din krop reagerer fuldstændig normalt.
Slim er normalt – og ret smart
Slimet – eller udflåddet, som det også kaldes – kommer fra slimhinden i din skede. Der er slimhinde over det hele derinde – lige fra indgangen, som du kan se, hvis du skiller kønslæberne ad, til toppen af skeden, hvor din livmoderhals sidder. Slimet produceres primært for at holde skeden og livmoderen ren og fri for infektioner, så hver gang du finder en klat slim i dine trusser, har det dækket din slimhinde og beskyttet den, så bakterier ikke har fået en chance for at vokse sig fast. Der bliver hele tiden produceret noget nyt, så klatten er blevet overflødig, løber ud og tager derved også nogle bakterier med sig, så der ikke bliver for mange af dem derinde.
Udflåd har også en funktion i forbindelse med samleje. Når du bliver seksuelt opstemt, øges produktionen af udflåd. Når der er mere udflåd, bliver samlejet mere behageligt, fordi penis kan bevæge sig frit og glidende i skede og skedeåbning. Når du onanerer, øges produktionen af udflåd også. Noget vaskes væk umiddelbart under bruseren, men en del af udflåddet kommer ikke ud med det samme, og det er måske derfor, du i øjeblikket oplever at have mere og anderledes udflåd, end du plejer.
Lidt mere om udflåd
Udflåd kan godt være lidt svært at blive klog på. Det ændrer ofte farve og konsistens, fordi det bliver påvirket af hormoner i kroppen. Nogle gange er det hvidligt og andre gange gult. Nogle gange er det meget tyndtflydende og andre gange temmelig tykt. I løbet af menstruationscyklus ændrer det sig, sådan at det fx lige omkring ægløsning er mere sejt, og der er mere af det. Det kommer fra bl.a. livmoderhalsen, for når ægget er ved at være klar til at blive befrugtet af en sædcelle, så “åbner passagen” i livmoderhalsen. Resten af cyklus er den uigennemtrængelig, men lige når ægget er klart, skal sædcellerne have lov til at komme igennem og finde frem til ægget.
Nogle kvinder er i stand til at sige ret nøjagtigt, hvornår de har ægløsning, fordi de ved, hvordan deres udflåd plejer at se ud på bestemte tidspunkter på måneden. Andre kvinder kan ikke sige det, fordi ændringerne er relativt små, og måske er deres menstruationscyklus ikke fuldstændig regelmæssig.
Og endnu lidt mere om udflåd
Når du måske engang kommer til at opleve en graviditet, ammeperiode eller overgangsalder, vil du igen opleve betydelige ændringer i mængden og konsistensen af udflåd. Udflåd ændrer sig med andre ord temmelig tit. Udflåd har en let syrlig lugt, der bliver kraftigere, hvis man ikke har skiftet trusser for nylig, men mange gange lugter det næsten ikke. Jeg ved ikke, om det er udflåd, du har lugtet. Hvis det lugter af tis, så er det nok tis. (Tis kommer til at lugte af ammoniak, hvis du lugter til trusserne efter noget tid, så det er måske en måde at teste det på?)
Men i hvert fald synes jeg, dit udflåd lyder til at være helt normalt. Du skal være opmærksom, hvis det engang bliver meget ildelugtende eller følges med gener som kløe eller smerter forneden. Det kan skyldes infektioner eller kønssygdomme, og så skal du gå til lægen. Hvis du er meget generet af dit udflåd, kan det være en idé at bruge trusseindlæg. De er lidt enklere at skifte end trusser.
Du kan læse mere i artiklerne Udflåd og Onani.
Din krop er fantastisk
Så selv om slim – eller afføring, tis og sved for den sags skyld – ikke er specielt charmerende eller let at tale om, så ville vores liv være temmelig meget mere træls og smertefuldt og kedeligt, hvis det ikke var der. Min pointe er bare, at din krop er ret smart indrettet. Selv om du lige nu gennemgår en tid i dit liv, hvor hele din krop forandrer sig, og det kan være svært at vænne sig til alle ændringerne, så er den ikke forkert. Den er utrolig fantastisk. Den har et hav af små finurlige systemer, der for det meste fungerer i harmoni med hinanden. Jo mere jeg lærer om kroppens funktioner og muligheder for at tilpasse sig, jo mere betaget bliver jeg. Den er virkelig smart, og det kan være en rigtig god idé at øve sig i at sætte pris på den krop, man nu engang har.
... og den kan mange ting
Måske ser den ikke helt ud, som du ville ønske – men den kan bære dig afsted til nye oplevelser, den kan give en krammer, den kan lide at blive kløet på ryggen, den kan trænes, så den bliver god til at løbe, strikke, lave mad, danse – eller hvad du nu godt kunne tænke dig at lave med og i din krop. Måske det ville være en god idé hver dag at tænke over noget godt ved din krop? Piger og kvinder er lidt slemme til at få øje på alt det, der ikke ligner vores forbilleder. Alt det, vi kunne tænke os at lave om. Men der er garanteret ting ved dig, som andre kunne ønske sig. Måske har du flot hår eller pæne hænder? Stærke arme eller smukke øjne? En smittende latter eller en sjov måde at nyse på? Gode fodboldben eller en tunge, der er god til franske gloser? I hvert fald kan man kun ændre lidt på det ydre, men hvis man lærer at sætte pris på den, man er, bliver man helt automatisk meget smukkere – fordi skønhed handler mindst lige så meget om væremåde og udstråling, som det handler om udseende.
Sex giver ikke automatisk selvtillid
Angående sex synes jeg, det er en rigtig god idé at vente. Hvis du tit føler dig forkert, tror jeg ikke, du føler dig mere rigtig efter et samleje – oftere nok det modsatte. Sex er en fantastisk måde at danne bedre og tættere relation med et menneske, du elsker, men det er også følsomt og sårbart, og hvis relationen brydes eller misbruges, føler man sig blottet og måske forkert. Du taber ingenting ved at værne om din seksualitet. Læs evt. artiklen Værd at vente på om dette emne.
Kh. Amalie