Hvorfor har jeg ikke haft menstruation i snart 10 mdr.?

Vis spørgsmål

Hejza.. Jeg er en pige på 21 år, som begyndte at have menstruation som 15-årig. Men jeg har ikke haft det siden sommeren sidste år og jeg kan ikke forstå hvorfor???

Jeg har ikke haft sex endnu, så ved, at det ikke er fordi, jeg er gravid. Men hvorfor kan det være, det bare stopper lige pludselig, jeg spiser heller ikke p-piller. Håber virkelig I kan svare på mit spørgsmål, det er næsten 10 måneder siden, jeg har haft det nu???

Mvh Den meget fortvivlede pige Nikoline..

SVAR:

Kære Nikoline

Tak for dit spørgsmål til A og E. Det er altid godt at få sat ord på det, der fylder og som man går og spekulerer på.

Jeg kan forstå, at det er 10 mdr. siden, du sidst har haft menstruation og at du fik den som 15-årig.

Sker ikke så sjældent

Det sker ikke så sjældent, at menstruationerne stopper hos piger i kortere eller længere tid, selvom man ellers har haft stabil menstruation i flere år.

Der kan være mange forklaringer på det. Udover graviditet, som du jo selv udelukker, så handler det ofte om, at kroppen på en eller anden måde har været belastet i en periode.

Hvor skal årsagen findes?

Det kan være man har haft et større vægttab, hvad enten det er bevidst, eller fordi man har/har haft en spiseforstyrrelse.

Det kan også handle om, at man er flyttet. Har kærestesorger, eller har mistet en, der stod en nær. Det kan også være en belastet periode med eksamen eller lign. Ja, der kan være mange årsager.

Genkender dig selv?

Måske genkender du dig selv i noget af dette? Hvis du gør, kunne det måske være en forklaring.

Selvom du måske har fundet en forklaring i noget af ovenstående, synes jeg alligevel, det er en god ide, at du snart opsøger din læge og hører, hvad han/hun mener.

Det er selvfølgelig nødvendigt at få en afklaring på snart, så du ikke skal gå rundt og bekymre dig om det fortsat.

Jeg håber mit svar giver mening for dig.

Kærlig hilsen

Marianne