Hvorfor fik min ekskæreste og jeg pludselig lyst til at mødes igen?
Hej. Jeg er en pige på 20 år, som slog op med min ekskæreste for ca. et år siden. Vi har ingen kontakt haft i hele det år – hverken set hinanden eller skrevet sammen.
For ca. 2 uger siden ADD vi hinanden på Snapchat. Vi mødtes samme dag og snakkede og puttede, og det førte så til det ene og det andet. Vi skriver stadig sammen en smule endnu.
Vores forhold sluttede på en voldsom måde – altså med ikke at kunne lide hinanden; faktisk ikke engang fordrage hinanden. Efter vi slog op, havde vi dog noget i 2-3 måneder, men dernæst ingen kontakt et helt år! Hvor det mystiske kommer ind er, hvordan har man fra begge parter lyst til at ses igen efter sådan et brud? – Når vi egentlig ikke kan lide hinanden på den måde?
Jeg har skrevet meget til ham for at gøre ham irriteret på mig og endda bedt ham om at slette mig, hvis ikke han er interesseret i, hvad det nu er for noget. Men han har ikke slettet mig endnu ...
Hjælp!
A, 20 år

SVAR:
Kære A
Mange tak for din mail til AdamogEva.dk! Super, at du prøver at finde et svar på dine spørgsmål ved at skrive til os.
Menneskelige relationer kan ind imellem være meget vanskelige og ikke mindst, når der er stærke følelser iblandet. Dit spørgsmål går – så vidt jeg kan se – på, hvordan man fra begge sider kan have lyst til at ses igen efter et voldsomt brud – og skal du genoptage forholdet?
Ingen mystik i tiltrækning
Umiddelbart behøver der ikke være noget mystisk i, at I stadigvæk tiltrækkes af hinanden. I har været på afstand af hinanden i et års tid. Det kan være medvirkende til at undertrykke eller dæmpe de mange følelser, der har stået i vejen for det gode forhold. I oplever sikkert, at I giver hinanden noget. Måske en oplevelse af værdi, at blive set, at føle sig elsket eller noget andet, der er med til at gøre godt, så det kommer dertil, hvor I snakker, putter jer ind til hinanden, og det “fører så til det ene og det andet”, som du skriver. Med det i tankerne at jeres forhold sluttede på en voldsom måde, står du nu i et stort valg: Skal du droppe ham eller prøve at genoptage forholdet?
Hvad vil du selv?
Hvis du nu skal være helt ærlig overfor dig selv: Ønsker du så at droppe din ekskæreste? Du kunne give dig selv den opgave at tage to stykker papir. På det ene skriver du det gode ved jeres forhold og på det andet det svære. Hvad ville fylde mest? Hvad ville du så vælge, hvis det var op til dig? – altså hvis han gerne vil dig. Og ville du kunne leve med det, der stod på det stykke papir med det svære??
Ikke kærester igen
Hvis du ikke vil være kæreste med ham igen, vil jeg foreslå at gøre ham det helt tydeligt, at du ikke ønsker mere kontakt med ham og så står fast på det. Du beder ham om ikke at skrive til dig mere, og du lader selv være med at skrive til ham. Når du skriver til ham for at gøre ham irriteret, kan det måske være svært for ham at tolke: Vil hun mig, eller vil hun mig ikke? Bliver han ved med at skrive til dig, så slet det for at holde fast i din beslutning. Bliver der behov for det, hvis det er for svært for dig at holde fast, må du jo blokere hans nummer og mailadresse.
Genoptage forholdet
Hvis du/I ønsker at genoptage forholdet, og det skal være seriøst og ikke bare “Vi putter lige for en aften”, tror jeg, det er meget vigtigt, at I får jer en ordentlig snak om jeres gensidige forventninger til forholdet. Vær tydelig overfor hinanden. Bliv klar over, om I virkelig elsker hinanden og gerne vil hinanden. Derudover tror jeg, det vil være en god idé at starte, hvor I slap forholdet for et års tid siden. Tag en snak om jeres voldsomme skænderi. Det handler ikke om, hvem der har ret, men hvad der gik galt. At I hver især snakker ud fra jeres egen oplevelse. Det handler om at mødes i det svære – ikke om problemet – men om jeres oplevelse og følelser hver især i den forbindelse. Lyt til hinanden og anerkend den anden.
Var der vold i forholdet?
At jeres forhold sluttede på en voldsom måde kan være alt fra at være meget højrøstet – altså at I råbte voldsomt af hinanden og nedgjorde hinanden – til at der har været fysisk vold tilstede. Hvis I ønsker at genoptage forholdet, og der har været vold tilstede tidligere, er min opfordring, at I søger hjælp fra en psykolog eller en psykoterapeut. Jeg mener, at man skal tage vold meget alvorligt, for volden har det med at gentage sig. Selv om den, der har reageret med vold, har sagt undskyld og virkelig mener det, sker det ofte, at når personen presses til grænsen eller over grænsen af, hvad der er håndterbart, reagerer vedkommende med vold igen. Derfor er det vigtigt, at dette mønster brydes, og man lærer at handle på en anden måde.
Tro mod dig selv
Kære A, det kan være en rigtig svær beslutning, du nu skal træffe. Måske har du brug for mere tid til afklaring af, om I skal genoptage forholdet. Da vil jeg foreslå dig at melde det ud. At du har brug for, at han ikke kontakter dig. Giv ham eventuelt en tidshorisont. At du vil melde tilbage i løbet af xx dage/uger, som du selv bestemmer. Understreg, at du ikke kontakter ham før og hold så fast på din beslutning. Jeg tror virkelig, det er vigtigt, at du er tro mod dig selv og giver dig tid til at komme frem til den beslutning, der er rigtigst for dig.
Måske kan du hente inspiration til din afklaring ved at læse artikler og svar i vores tema Kæresteliv.
Jeg ønsker dig det allerbedste og håber, mit svar har kunnet være med til at give dig en afklaring.
Venlig hilsen
Dennis Hansen