Hvorfor får jeg så stærke menstruationssmerter?
Hej. Jeg er en pige på 15 år, og lider af meget stærke menstruationssmerter. Hvorfor gør jeg det? Er der noget, jeg kan gøre ved det?
- Jeg er ret høj, 175cm og vejer 65 kilo, tænkte på om jeg så er overvægtig?
Jeg har haft min menstruation lige siden, jeg var 12, så det er snart 4 år siden. Har hørt en masse rygter om, at man stopper med at vokse et år til halvandet efter sin første regelmæssige menstruation. Er der hold i det?
Jeg er selv ikke specielt tilfreds med mine bryster, og synes de er for små. Er der noget, man kan gøre ved det, andet end at blive opereret og få silikone eller salt vands implantater?
På forhånd tak :D
Trunte

SVAR:
Kære Trunte
Tak for dit spørgsmål her på adamogeva.dk
Menstruationssmerter
Du fortæller, at du lider af meget stærke menstruationssmerter, og spørger til, hvad du kan gøre, og hvorfor du får ondt.
Grunden til at vi kvinder får ondt ved menstruation er, at vores livmorslimhinde udskiller sig. Imellem vores menstruationer bliver det inderste lag i livmoderen tyk og gør sig klar til at kunne modtage et befrugtet æg. Men hvis ægget ikke befrugtes, så udskilles det, og ca. 10 dage efter får vi menstruation. Når musklerne i livmoderen og underlivet trækker sig sammen, kan det gøre ondt og give kramper. Oftest kommer menstruationssmerterne derfra.
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvor stærke dine smerter er, og hvad du allerede har forsøgt, men her kommer et par råd, du kan afprøve.
• Forsøg at lægge en varmepude over lænden/maven, når det er aller værst. Det kan nogle gange tage smerterne.
• Sørg for at være i god fysisk form. Når du dyrker motion, producerer kroppen endorfiner, som er kroppens egen smertestillende medicin. Hvis du kan få overskud til det, når du har ondt, så gå en lang tur, og dermed kan endorfinerne hjælpe dig. I perioder med menstruation er det også vigtigt, at du sover godt om natten, spiser sundt og ikke er for stresset.
• I sidste ende kan du forsøge at tage Ibuprofen, som også kan hjælpe mod menstruationssmerter. Dem kan du købe i håndkøbsmedicin.
• Hvis du ikke oplever, at du får dine smerter dækket, vil jeg råde dig til at gå til din læge. Nogle piger på din alder kan få gavn af p-piller. De kan hjælpe på smerterne og menstruationslængden.
Du kan også se på hjemmesiden: www.netdoktor.dk under søgeordene: menstruation/menstruationssmerter.
Overvægt eller ej?
Du spørger, om du er overvægtigt. Den bedste målestok jeg har, er at udregne BMI (Body Mass Index), som siger lidt om idealvægten. Dit BMI tal er 21 og som normalvægtig, ligger man imellem 18,5 – 25. Så du må ikke tabe dig – du har din idealvægt.
Du kan selv regne dit BMI tal ud på hjemmesiden: www.Altomkost.dk-Mål dit BMI tal
Du skriver ikke noget om årsagen til din oplevelse af overvægt. Ifølge BMI så har du en perfekt vægt, men spørgsmålet kan være, hvordan du oplever din krop? Føler du dig energiforlagt og slasket (det er meget typisk her om vinteren) og syntes du at maven er slap? Så kan jeg kun råde dig til at dyrke motion. Det vil give dig en bedre oplevelse af din krop, du vil producere endorfiner, som jeg tidligere beskrev, og de vil give dig en oplevelse af velvære. Og så vil din krop samtidig blive strammet op, og du vil opleve den mere spændt og trænet. Motion vil også regulere dit blodsukker, så du ikke har samme lyst til sødt, og det giver også en bedre kropsoplevelse. Så mit bedre råd til dig er: Tag et par veninder under armen, og find jer en sport, I kan gå til :-)
Vokser jeg fortsat?
Du spørger, om det er rigtigt, at man stopper med at vokse, efter man har fået sin menstruation. Det er en delt sandhed. Efter man har fået sin første menstruation, vokser piger i gennemsnit stadig 6-8 centimeter.
Jeg kan anbefale dig at læse en besvarelse på spørgsmålet: Vokser jeg mere?, hvor en pige spørger om det samme.
Kan jeg gøre noget for at ændre brysternes størrelse?
Så fortæller du, at du ikke er helt tilfreds med dine bryster, fordi de er for små og du spørger, om der er andet at gøre end at blive opereret. Og JA – det er der!
For det første vil jeg opfordre dig til at have tålmodighed. Brysternes størrelse kan godt ændre sig de næste par år, da puberteten kan vare indtil, du er 18-19 år. I brystet sidder fedtkirtler og mælkekirtler(det er derfor, at brysterne vokser, når man bliver gravid), og dermed vil dine bryster også vokse, hvis du tager lidt på i vægt. Det kan også have noget at sige, hvilken bh du bruger. Gå ind i en undertøjsforretning og snak med dem om, at få en bh, som passer godt til dig.
Jeg vil gerne anbefale dig at læse artiklen: Kan jeg få mine bryster til at vokse hurtigere?, som handler om en pige, som synes hendes bryster vokser for langsomt.
Kig dig i spejlet, og nyd dit unikke dig
Til sidst har jeg lyst til at opfordre dig til at se dig selv i spejlet og tænke på, at du er den ENESTE, som ser sådan ud. Du er skabt helt unik og med præcis den størrelse, du skal have. Det er det, som gør dig til den, du er.
De kærligste hilsner fra Mona Rabjerg
Mona Rabjerg Terp
Skrevet af:
Mona Rabjerg Terp
Sygeplejerske
adamogeva.dk