Hvorfor er det forkert at drikke alkohol?

Vis spørgsmål

Hvorfor er det forkert at drikke alkohol? NN, 18 år

SVAR:

Kære 18 årig

Tak for dit spørgsmål, som er meget kort, og som derfor kan være svært at give et tilfredsstillende svar på, fordi jeg risikerer at forstå din problemstilling helt forkert.

Allerførst vil jeg slå fast, at det ikke i sig selv er forkert at nyde alkohol, hvis det sker med måde. De fleste kender sundhedsstyrelsesns anbefalinger af, hvor meget man må drikke. Du ved sikkert også, at selvom sundhedsstyrelsen siger at mænd kan drikke op til 21 genstande på en uge, så betyder det ikke, at det er sundt at drikke 21 genstande hver uge, og slet ikke at det er sundt at drikke 21 genstande på en weekend.

Bibelen og alkohol

Hvis du spørger Bibelen til råds, er der heller ikke tale om et totalt forbud, men om at Bibelen advarer os imod at drikke os fulde. I Prædikernes Bog kp 9 vers7 står der: Så spis da dit brød med glæde, drik din vin af et glad hjerte. I Efeserbrevet kp. 5 vers18 siges det: Drik jer ikke berusede i vin, det fører til udskejelser.

Alkohol og sex

Når du har sendt spørgsmålet til Adamogeva.dk, kan jeg også forestille mig, at du er interesseret i at vide lidt mere om alkohol og sex, og her er der rigtig mange gode artikler at henvise til. Alle peger de på faren for, at du, når du drikker alkohol, let kommer til at flytte dine grænser eller måske helt mister din sunde dømmekraft, så du risikerer at går længere, end du ville gøre, hvis du var ædru. Derved kan der let ske ting, som du fortryder bagefter.

Men læs meget mere om alkohols virkning i disse artikler:

Alkohol – så det rykker

Sex og alkohol

Jeg håber, du kan bruge dette svar til noget, ellers er du velkommen til at skrive tilbage.

Venlig hilsen

Bjarne Hougaard