Hvorfor brunt udflåd med hvidt i og smerter ved samleje?

Vis spørgsmål

Kære

Jeg har lige et spørgsmål vedrørende lysebrunt udflåd. De sidste par dage har jeg haft brunt udflåd efter mit menstruation, men lige nu oplever jeg lysebrunt med hvidt udflåd.

Jeg har smerter efter samleje. Jeg har også normalt smerter i hverdagen. Jeg har været til egen læge. De sagde, at alt så okay ud , men de vil ikke henvise mig til gynokologisk undersøgelse.

Mvh D, 27 år

SVAR:

Kære D

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk.

Jeg kan godt forstå, at du er lidt frustreret, det er bare ikke rart hverken at have ondt ved samleje eller i hverdagen.

Det, at du har brunt udflåd efter menstruation, bekymrer mig ikke, det er bare lidt restblod fra selve menstruationen.

Måske er det svamp

Det hvide, du beskriver, kunne være svamp. Det passer også godt med, at du har smerter ved samleje. Ofte beskriver man dog ikke smerter i hverdagen, hvis man har en svampeinfektion, men der er det oftest kløe og en mere sviende fornemmelse, der er generende, mon der er mere sådan, du har det?

Gå til din læge

Da det er ved at være lidt tid siden, du skrev, er det måske blevet bedre af sig selv? Hvis ikke synes jeg, du skal opsøge din læge igen og få lavet en ny gynækologisk undersøgelse og en podning for svamp.

Du skal ikke acceptere at have ondt, men der er heller ikke noget alarmerende i det, du skriver. Dog vil din læge formentlig henvise dig til gynækolog, hvis smerterne ikke forsvinder.

Du kan læse mere i artiklerne Udflåd og Svamp.

Håber dette svar kan hjælpe dig videre, ellers er du velkommen til at skive tilbage til mig.

Kærlig hilsen
Else