Hvorfor bliver jeg så vred på min kæreste?
Hej. Jeg er fortvivlet ...
Jeg har tidligere været syg med depression og social angst i næsten 5 år. Når min kæreste og jeg har det sjovt, og han driller mig, og vi griner, så ender jeg med at lade mig selv rive med af mine følelser, og pludselig ender vi ud i et skænderi med råben og skrigen, og vi bliver begge sure. Det ender med, at han går fra rummet, mens jeg kaster med ting og brænder indvendig.
Hvad er det, der sker i min krop, siden jeg ikke kan styre mit temperament, og jeg så hurtigt bliver vred?? Hvad kan jeg gøre for ikke at ødelægge vores forhold, for jeg ved, det tærer meget på ham, når det sker? For jeg ved at jeg ikke kan styre det, og jeg ved ikke, hvor længe han kan holde det ud.
Håber du/I kan hjælpe mig.
Mvh M, 22 år

SVAR:
Hej M
Tak for dit brev. Det er helt forståeligt, du er frustreret over, at du ikke kan styre din vrede og dit temperament. Jeg har fået nogle tanker ud fra det, du skriver.
Kuffert med vrede
Jeg vil gerne give dig et billede på, hvordan et menneskes liv kan være fyldt med en masse vredesbolde: Forestil dig en kuffert med en masse tennisbolde. Der er blevet lagt bolde i kufferten igennem livet. Til sidst ender det med, at kufferten er fyldt, og den revner. Måske har det været sådan for dig.
Fortidsbolde
Der går noget forud for, at vi bliver vrede. Der er noget, som vi ikke har været eller ikke er tilfreds med. Måske er der noget i din barndomsfamilie eller noget fra din skoletid, som du ikke er tilfreds med, og som du ikke har reageret på.
Den slags vredesbolde kan handle om alt muligt: Hvis mor og far er blevet skilt; hvis du har følt dig overset; hvis du har en sorg over, at du har en handicappet i din familie; hvis du er blevet mobbet – eller noget helt andet.
Overvej, om du ligger inde med sådan nogle vredesbolde. Det kan nemlig være en stor hjælp at nå frem til, hvad der er grunden til, at du reagerer, så du får en større forståelse af dig selv. Måske er der noget, som har været svært for dig, uden du har vidst det.
90-10 reglen
Som psykoterapeut arbejder jeg med noget, jeg kalder 90-10 reglen. Det betyder, at noget gammel vrede kan blive “hældt” ud over en anden.
Et eksempel på det: En mand sidder ved sin computer. Konen bliver helt vildt ophidset over, at han nu igen sidder der og ikke har tid til hende. Han siger til hende, at det vil være dejligt, hvis hun spørger ham, for han vil rigtig gerne være sammen med hende. Hendes reaktion kan skyldes, at hendes far aldrig havde tid til hende. I virkeligheden hører de 90% af vreden til det, at hun aldrig har reageret over for sin far. Hun ligger inde med gamle vredesbolde.
Du kan overveje, om din reaktion med at kaste med ting er vrede over noget tidligere i dit liv.
Dialog om vredesbolde
Jeg vil foreslå, at du lader din kæreste læse mit svar til dig. Derefter kan I sammen prøve at være detektiver på, om I hver især ligger inde med vredesbolde. Ved at tale sammen om den vrede, I måske begge bærer på, følges I ad i at komme om bag jeres vrede. Når I lytter til hinanden med respekt, kan I måske få nogle af jeres frustrationer ud ved at tale konkret om dem.
Det kan også være, I kan få noget ud af at læse artiklerne
Når fortiden gør ondt
Konflikter i parforholdet
Den nødvendige tilgivelse
Kærlighed i praksis
Hvis I vil arbejde endnu mere med jeres parforhold, kan det være en idé for jer at deltage i et kursus for par, der gerne vil være bedre til at kommunikere. I kan se mere om det på hjemmesiden for Center for familieudvikling.
Du er meget velkommen til at vende tilbage.
Mange hilsner
Hanne Esmarch
Skrevet af:
Hanne Esmarch
Lærer. Familie- og psykoterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK