Hvorfor bliver jeg så nervøs, når jeg skal møde min kæreste?
Hver gang min kæreste er på besøg eller jeg besøger ham, så er jeg nervøs. Og når jeg er nervøs, får jeg lidt luft i maven uden at prutte. Men min mave rumler, ligesom jeg er sulten, hvorfor tror I, jeg bliver nervøs?
Steffie, 13 år

SVAR:
Kære Steffie
Tak for dit spørgsmål.
Noget nyt og ukendt kan gør nervøs
Du skriver, at du er 13 år, så jeg går ud fra, at du ikke har haft så mange kærester, måske er det første gang. Så er det ikke så underligt, hvis du er nervøs.
Men hvorfor bliver du så nervøs?
Jeg ved ikke, om du ofte bliver nervøs i mange andre situationer?
Man bliver nervøs, når man ikke rigtig har kontrol over situationen. Hvis du ikke ved, hvad der skal ske, hvad forventninger din kæreste og andre har til dig. Eller du er usikker på dig selv og dine følelser, eller er usikker på din kæreste og hans følelser.
Hva tænker du, når angsten er der?
Prøv at lægge mærke til hvilke tanker og følelser, der løber gennem dig, når du bliver nervøs. Hvad er du nervøs for?
Hvor godt kender I hinanden? Snakker I godt sammen? Måske er han lige så nervøs som dig.
Giv dig selv tid
Prøv også at spørge dig selv, om du er klar til at have en kæreste. Der sker intet ved at vente, til du bliver ældre og du har lært dig selv bedre at kende. Faktisk er det en god ide at tænke sig lidt om og måske nøjes med at være gode venner.
Forelskelse kan faktisk meget nemt forveksles med sult, og når du så også er nervøs, så er det ikke så underligt. Vores krop reagerer på mange måder på vores følelser.
Jeg håber, du kan bruge dette til noget.
Du kunne evt. læse nogle af de svar, der er givet her på hjemmesiden. Her er et par forslag.
Pigevenner og drengevenner
Hvorfor er det alligevel svært, når jeg har fundet mit livs kærlighed?
Held og lykke med det.
Kærlig hilsen
Hanna Kiel