Hvorfor bliver jeg droppet igen og igen?
Jeg er ked af det rigtig meget lige nu, fordi jeg lige er blevet droppet af kæresten.
Jeg bliver altid droppet af mine kærester efter 3-4 måneder, og de kommer altid med den grund, at de ikke har følelser for mig længere.
Jeg forstår bare ikke, hvordan man kan miste følelserne for en person fra dag til dag?
Hvad gør jeg, når jeg er så ked af det og græder konstant?
Hvad gør jeg for at finde ud af om min eks. kæreste har følelser for en anden pige, hvilket han nægter, når jeg nævner det for ham?
Han været væk i en måned, og inden han tager afsted elsker han mig højt, og da han kommer hjem, har han ingen følelser for mig, hvad kan grunden være?
Mille 17 år

SVAR:
Kære Mille
AV, hvor kan kærligheden gøre ondt. Det kan føles som en kniv i hjertet, når kæresten pludselig er kold som is og på vej væk.
Et mønster
Jeg kan forstå på dig, at du oplever, at historien gentager sig og, at der nu sidder en skræk i dig for, hvad der sker efter 3-4 måneder. ”Nu plejer de at gøre det forbi” – ”så jeg må være klar til at blive svigtet”. Det kan også blive sådan, at du bliver bange for at indlede et forhold, fordi du nu vil beskytte dig selv så meget, og undgå at andre sårer dig. Lidt ekstra varsomhed har du sikkert brug for, men du skal nødig blive direkte bange for kærligheden.
Inden det sker vil jeg prøve at komme med de bedste råd, jeg kan give dig.
Usikkerhed på følelser og forhold
Du forstår ikke, hvordan man kan miste følelserne fra den ene dag til den anden. Det forstår jeg heller ikke, og det tror jeg faktisk ikke, at man kan. Hvis følelserne RIGTIGT er der, skal der mere til.
Lige nu føler du hjertesorgen over at være blevet snydt eller svigtet. Grunden til at det gør ondt er, at følelserne stadig er der. Man kan godt være blevet såret rigtig dybt eller blevet skuffet, men følelserne har stadig fat i hjertet. Når kæresterne bruger forklaringen: ”Jeg har ikke følelser for dig mere”, så tror jeg, det er fordi, de ikke tør sige det, de i virkeligheden mener, eller ikke ved hvad de skal sige. De har det bare sådan, at de ikke føler det forhold er rigtig for dem. Grundende til det, kan være mange.
Er det mon gået for stærkt? Har I været for hurtige til at sige: ”Jeg elsker dig uendeligt højt, du er mit ét og alt, hvad skulle jeg gøre uden dig. ect"?
Når vi bliver for hurtige og for ”store” i ordvalget, så kan vi blive fanget i forventninger og forpligtelser, vi slet ikke er klar til.
Når du er forelsket er det let at bruge store ord. Der SKAL store ord til at beskrive de følelser, der bobler indeni. Men det kan være med til at skræmme nogle. Det kan være med til at nogle føler sig fanget, omringet, låst fast for hurtigt. Hvad gør man ved det? Man spræller, man flygter – og desværre ikke altid med den mest smarte farvel-replik. Man skal bare væk.
På den baggrund kan man godt forestille sig, at begrundelsen om ”følelser – der er forsvundet”, dækker over tvivl på forelskelsen, om det er det rigtige eller om der er lovet for meget. Og ofte tror jeg vi må konstatere, at tingene er gået for hurtigt. Man har involveret sig i et forhold, hvor følelserne ikke var modne til det endnu.
Undgå at historien gentager sig igen og igen
Hvad gør du, når du græder så meget? Jeg håber, du har en rigtig god ven eller veninde, som du kan græde ud ved. Det tager tid at sørge, men det hjælper når du kan dele det med nogen. Måske skulle du snakke med din gode ven / venner om at hjælpe dig næste gang du bli´r forelsket. Få din ven eller veninde til at tage fat i dig, og mind dig om, at du skal prøve at gå stille og roligt frem.
Du møder forelskelsen igen, det er jeg sikker på. Prøv om du kan tage nogle dybe indåndinger og tælle til 10 eller 20 en masse gange, hver gang du har lyst til at give store kærlighedserklæringer og løfter.
I skal passe på, at I ikke lokker hinanden ud i større kærlighedserklæringer, end I er klar til. Forelskelsen er så brusende. Den kommer som et buldrende og voldsomt Vesterhav, der fuldstændig suger alt med sig. Prøv om du kan komme op og få luft engang imellem, træk dig lidt tilbage og se på ham, du er forelsket i. Lad både dig og ham få luft og tid til at tænke og mærke om det skal være jer.
Det betyder, at du ikke skal kaste dig ud i alle forelskelser. Se tiden an, mærk efter. Selvom følelsen næsten slår benene væk under dig, så giv det tid. Brug en masse tid til at blive gode venner. Et godt venskab er aldrig spildt.
Stol på kærligheden – giv den god tid til at udvikle sig stille og roligt.
Held og lykke med dit næste møde med forelskelsens Vesterhav
De bedste ønsker for dig, Anja
Anja Kaas
Skrevet af:
Anja Kaas
psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk