Hvorfor ændres følelserne når jeg drikker alkohol?
Kære Adam og Eva. Jeg er en pige på 18 år, og har lidt problemer, når jeg bliver fuld. Det er ikke fordi jeg drikker sindssygt meget, men det sker næsten altid, uanset hvor lidt jeg har drukket. Men jeg bliver altid sur, ked og aggressiv, når jeg er fuld. To gange har jeg slået en nar (og det var han godt nok, men det er ingen undskyldning) med min sko, og jeg fortryder det rigtig meget. Jeg vil jo bare gerne være glad og have det sjovt, lige som alle andre.
Og jeg forstår virkelig ikke, hvorfor det er, at jeg bliver så sur. Jeg kan have haft en dejlig dag forinden, og alligevel bliver jeg sur og ked af det om aftenen.
Det åbenlyse svar er nok, at jeg går og tumler med et eller andet inden i, og det er det, der kommer til udtryk, når jeg så er fuld. Jeg har ikke altid haft det let, men jeg føler, jeg har fået det bearbejdet rimelig godt.
Så jeg ved ikke, om jeg skal blive ved med at gnaske over, hvad det er, der gør mig så led og ked, når jeg ikke ved det. Hvad gør jeg? Hvordan finder jeg det frem, som giver udslag i disse følelser???
Mange hilsner fra den fulde pige.

SVAR:
Kære fulde pige
Jeg kan læse, at du laver den antagelse, at når du bliver sur, ked og aggressiv under fuldskab, så er det nok fordi, du går og tumler med noget indeni.
Det er ikke sikkert!
Meget forskelligt som man reagerer på alkohol
Det er meget forskelligt, som man reagerer på alkohol. Nogle som har mange problemer med sig i deres liv, oplever at glemme og blive glade, når de bliver fulde. Andre oplever at blive kede af det og deprimeret. Men der er ikke nogen regel i det.
Du reagerer som du gør
Du reagerer, som du gør. Du reagerer med at blive ked af det og aggressiv. Det er der mange, der gør, så din antagelse om, at alle har det sjovt, ved jeg, ikke er rigtig. Nogle holder måske op, inden de bliver kede af det. Andre er måske holdt helt op med at gå på druk.
Mit råd
Mit råd til dig er at drikke mindre. Din grænse for alkohol er åbenbart nået tidligere, end du har lyst til. Det er i øvrigt heller ikke sundt at drikke sig fra sans og samling. Prøv at se om du ikke kan more dig uden at drikke helt så meget. Tillad dig selv at det er helt fint og ok.
Hvis du mener, at der er andre ting, der gør, at du bliver ked af det, så vil jeg anbefale dig at finde én, du kan tale med. Find ud af hvad der rører sig i dit liv. Måske du har en voksen, du har tillid til, som du kan tale med og åbne dig op overfor. På den måde kan du måske blive klogere på, om der er noget, der er med til at gøre, at du bliver så ked af det.
Uanset hvad du finder ud af, så vil jeg blot understrege, at unge i dag ofte drikker alt alt for meget. Jeg vil derfor opfordre dig til at læse denne artikel, som jeg sender dig et link på her: Alkohol – så det rykker
Venlig hilsen
Steen Kruse