Hvordan vise at jeg gerne vil være mere end endnu en ven?
Hej! Jeg har et lille kærligheds problem.. Jeg har længe gået og haft lyst til at have noget kørende med en dreng, men der har ikke været nogle, der har interesseret mig. Men nu har jeg lige mødt en dreng i Tivoli, som jeg synes er rigtig sød, jeg fik hans nummer og vi er også blevet venner på Facebook. Men mit problem er nu, at jeg slet ikke ved, hvad jeg skal gøre? Jeg vil ikke være for påtrængende med at skrive til ham, og jeg ved slet ikke, hvad jeg skal skrive.
En anden ting er, at han går på en anden skole end mig, vi bor godt nok kun 20 minutter væk fra hinanden, men han har rigtig mange pige venner fra den skole, han går på, og jeg ved ikke, om han også bare vil se mig som en til af dem..
Så mit spørgsmål er, hvordan skal jeg komme rigtig i kontakt med ham, og vise at jeg gerne vil være mere end bare endnu en ven?
- Kram fra mig! 14 år

SVAR:
Hej 14årig
Det lyder til, at du har haft en hyggelig tur i Tivoli. Efter din beskrivelse, synes jeg godt, det kan lyde som om, det er et "engangsmøde", du har haft med en skøn dreng. Det er da kun hyggeligt, at du har mødt en sød fyr og dog vil det nok være for meget at tro, at bare fordi han er sød, er det straks en, du kan blive kæreste med. Det er slet ikke sikkert, at det var det, der var hans hensigt ved at have kontakten med dig i Tivoli. Det, at i er blevet"venner" på Facebook, fortæller ikke så meget. Jeg har efterhånden forstået, at det ikke for alle har den store betydning, det er bare sådan noget, man er, for ikke at være uhøflig. Er det en, der har i hundredevis, måske over 1000 venner, tror jeg ikke, du skal regne med, at dit "venskab" bunder særlig dybt. Du skriver også, at han er en, der er vant til at have mange pigevenner.
Fordele ved venskab før kæresteforhold
Du skriver, at du ikke ønsker blot at være endnu en ven. Jeg vil ellers sige, at der kan være rigtig mange fordel ved at blive gode venner, før man indleder et kæresteforhold, det kan du læse mere om her på siden. Her er nogle forslag til videre læsning:
Pigevenner og drengevenner
Hvordan ved man om man er forelsket?
Vil han eller ej?
Trappetanke
afsnittet: Giv tid
Kan han lide mig? - og hvordan overfor vennerne?
Tag god tid
Mit råd til dig skal være, at du hellere skal se dig om i de kredse, du er i, og i de relationer, hvor chancen for at mødes oftere er mere realistisk. Der vil du få større mulighed for at lære ham at kendesom en god ven, og derefter kan det måske udvikle sig til mere end venskab. Håber du giver dig tid til at overveje situationen, inden du presser dig på. God sommer.
Hilsen Jytte Haven Nørgård Familieplejer.