Hvordan undgå altid at ønske opmærksomhed fra drenge?
Hej. Jeg har svært ved ikke at kigge på andre drenge, uanset om jeg har en kæreste eller ej. I min nye IMU tænker jeg tit, at jeg gerne vil, at han skal lægge øje til mig. Eller i klassen m.m.
Jeg har brug for en konstant flirten, men samtidig vil jeg ikke såre en eller give falske forhåbninger. Og selvfølgelig ønsker jeg engang at finde den eneste ene, men til den tid ønsker jeg jo ikke, at jeg skal have lyst til begær!!!
VH den sørgmodige, 20 år

SVAR:
Kære den sørgmodige
Tak for din henvendelse til Adamogeva.dk. Du skriver, fordi du oplever, at du konstant ønsker opmærksomhed fra drengene/det modsatte køn. Du søger øjenkontakt og flirter meget – også selvom du ikke nødvendigvis er interesseret i, at det skal udvikle sig til mere end en ”uskyldig” flirt. Du oplever det selv problematisk, da du ikke ønsker at såre nogen, og du på sigt ønsker at slå dig ned med den eneste ene, uden fortsat at kigge langt efter og flirte med andre fyre.
Følelser for andre
Der findes ikke nogen enkel løsning på dit problem, og selvom du på et tidspunkt finder den eneste ene, kan jeg langt fra love dig, at du ikke fortsat fra tid til anden vil føle dig tiltrukket af andre fyre. Vores følelser kan vi nemlig ikke altid styre. Derfor kan vi heller ikke bare beslutte os for, at vi ikke vil forelske os eller føle os tiltrukket af en anden person. Heller ikke selvom vi lever i et lykkeligt forhold. Men vi kan styre, hvad vi gør med vores følelser. Vil vi dyrke dem gennem tanker og handlinger? Eller vil vi blot konstatere de er dig uden at give dem nogen form for magt i vores liv?
Det første skridt på vejen mod ikke at lade sig ukritisk styre af egne følelser, forelskelser og fysisk tiltrækning er at være sig bevidst, at disse følelser kan og vil opstå, uanset om vi ønsker det eller ej. Bevidstheden om, at uønskede følelser pludselig kan opstå, giver os nemlig mulighed for at forberede os på, hvordan vi vil håndtere disse følelser, når de opstår. Så bare det, at du er bevidst om, hvordan du føler og opfører dig, og har en bevidst holdning til det, viser mig, at du er rigtig godt på vej.
Selvværd
Som det er nu, tror jeg, du henter en del af dit selvværd gennem den opmærksomhed, du får fra drengene. Da du ikke ønsker at være så afhængig af denne opmærksomhed, vil jeg råde dig til at forsøge at finde andre ting, der kan opbygge dit selvværd. Måske kan du få noget ud af at læse denne artikel: Hvad er jeg værd?
Du skriver selv, at du kommer i IMU/en kristen ungdomsforening, derfor tænker jeg, at Guds tanker om dig måske også kan være med til at bedre dit selvværd. Et selvværd, som ikke er afhængig af, om andre lægger mærke til dig og synes godt om dig.
Derudover tror jeg også, at det er vigtigt for dig, at din ”eneste ene” er god til at vise dig opmærksomhed og får dig til at føle dig elsket, så du ikke vil opleve så stort et behov for, at andre skal bekræfte, at du er god nok. Når det er sagt, vil jeg imidlertid også råde dig til ikke at lade dig styre for meget af dine følelser. I perioder, hvor følelserne for ens partner ikke er så stærke, kan det være nødvendigt at kunne lade sig nøje med at vide sig elsket.
Håber, mit svar kan hjælpe dig.
Jette