Hvordan udfolder jeg min seksualitet som single?

Vis spørgsmål

Er der nogle gode forslag til hvordan man som single kan nyde og udfolde sin seksualitet uden onenight stands, og uden at onani bliver en afhængighed?

SVAR:

Kære du

Tak for dit spørgsmål - det er et rigtig godt et af slagsen. Ligesom dig kan jeg se en rigtig god pointe i at holde sig fra one-night stands og afhængighed af onani. Erfaringen viser, at det ikke bidrager positivt til sund seksualitet, men ligefrem kan være ødelæggende. Men hvad gør du så som single?

At leve med sin lyst.

Seksualitet er jo et vidt begreb, som handler om sex, men også om din oplevelse af din krop og dine relationer. Sex kræver jo to, og det er den udfordring, du står overfor som single. Lysten til sex og at være fysisk og følelsesmæssigt tæt på et andet menneske ligger i dig, men hvad kan du gøre ved den? Her ville jeg gerne give dig et nemt og tilfredsstillende svar, men for at være ærlig tror jeg ikke, det er muligt at komme helt af med den spænding, der ligger i at være single og have en fysisk og følelsesmæssig længsel efter sex. Men nu må du love mig at læse videre.

For jeg tror helt sikkert, at det er muligt at lære at leve med den spænding - det gør du faktisk allerede, hver gang du udskyder et ønske, fordi du ved, at noget bedre venter længere nede af vejen. (F.eks. lader du være med at spise dig mæt i popcorn en eftermiddag, fordi du skal på en god restaurant senere, eller du giver ikke efter for din lyst til at råbe efter din ven, fordi du ved, at din vrede vil fortage sig, og I så kan snakke ordentligt om problemet senere... )

Mange mennesker - normale, fantastiske personer - klarer sig godt igennem livet uden at have sex. Og selvom det kan være svært at skulle afstå fra noget, som det meste af landet nærmest betragter som en rettighed, så gør du faktisk dig selv og din krop en tjeneste ved at lære at udskyde dine behov og ønsker. Midt i den spænding, du lever i som single, er det også vigtigt at huske, at din seksuelle lyst er en helt igennem god og sund ting. Du må gerne sætte pris på de længsler, du oplever i din krop, for de er af det gode, og de skal hilses velkommen, når de kommer. Øvelsen består så i at kunne navigere på den mest hensigtsmæssige måde, når lysten melder sig, og holde fast i de gode værdier, også når det er svært og strider mod den umiddelbare lyst.

Som single har du også muligheder for at få dækket dine behov.

Hermed ikke sagt at du behøver afstå fra alt det gode, som sex kan give. Fysisk er det fedt at bruge kroppen og få lov at mærke, at man er i live. Den del af seksualiteten kan du sagtens udfolde igennem alverdens fysiske aktiviteter, f.eks. sport, vinterbadning, og skydiving! Vi kan hurtigt blive enige om, at det ikke er det samme som sex, men fysisk kan det give en anden form for tilfredsstillelse. Den emotionelle og sociale del af sex - den del, hvor du mærker, at du er værdifuld for en anden, og at du er noget særligt, kan du også leve ud. Som single er det vigtigt for din trivsel, at du investerer i gode venner, som du kan være ærlig og dig selv sammen med. Dit sociale netværk spiller en stor rolle - så overvej fællesspisning, pokeraften eller hvad der nu kan samle kammeraterne og plej dine sociale og følelsesmæssige behov herigennem.

Vejen frem i et spændingsfelt

Som sagt er svaret på dit spørgsmål ikke et enkelt tre-trins program, men derimod et spændingsfelt, som du som single må lære at leve i. Jeg tror helt klart, at der er nogle værdifulde ting at lære igennem sådan et spændingsfelt. Og når nu Gud har skabt os med sådan et spændingsfelt, kan vi også regne med, at Han vil være en hjælp til at navigere i det, hvis vi spørger Ham til råds.

Jeg håber, at dette er nogenlunde svar på dit gode spørgsmål. Ellers må du endelig skrive igen.

Måske kan du finde yderligere inspiration i denne artikel Singleliv

Venlig hilsen
Maria