Hvordan taler jeg med min kæreste om hans skjulte fortid?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva.

Jeg mødte den her helt fantastiske mand for godt et halvt år siden. Jeg var alenemor til et barn på lidt over 1 år, og på daværende tidspunkt levede vi nærmest i to forskellige verdener. Men denne fyr faldt ind i mit liv, som var han den sidste brik i et puslespil.

Han passede ikke bare perfekt med mig, for mit barn var/er også helt tosset med ham, og de har nået at knytte et tæt bånd til hinanden. Jeg har flere gange måttet tage mig selv i at tænke: “Han er næsten for fantastisk, til at det kan være sandt!” Der borede en dyb mistro i mig og uanset, hvad jeg gjorde, kunne jeg ikke slippe den følelse. Jeg gjorde derfor det næsten utilgivelige, som jeg nu står og har frygteligt dårlig smag i munden over.

I min søgen opdager jeg noget, som i første omgang gav mig en klump i halsen. Han har tidligere haft tilsyneladende mere end venskabelige relationer til mænd og sågar selv opsøgt selskabet. Jeg er i tvivl, om jeg kan leve med det, selvom mine følelser for ham er fuldkommen ubeskrivelige. Er han biseksuel, eller er han endnu ikke bevidst om sin seksualitet? Vi har fantastisk sex. Men så igen, fantasi kan gøre meget ... Jeg væmmes, og samtidig har jeg dyb medlidenhed med det tidligere dobbeltliv, han har måttet leve.

Hvad skal jeg gøre? Hvad kan jeg gøre? Hvordan finder jeg ud af, om jeg kan leve med denne mand, som har en side, han knap nok selv kender til? Tanken om, at han har mødtes med dem udelukkende for at have sex? Kan jeg konfrontere ham på en måde, så jeg samtidig ikke afslører, at jeg fandt disse samtaler, og give ham muligheden for selv at fortælle mig det?

Mvh den splittede, 25 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære splittede

Tak for din mail, som rørte mig meget. Jeg ser så stor ambivalens i alt det, du skriver, og en stor smerte både pga. skyld ved din egenhændige undersøgelse og en masse udefineret vrede mod din kæreste.

Navn på følelserne

I dit ordvalg oplever jeg ikke medlidenhed, men nærmere foragt, vrede og væmmelse. Jeg skriver, hvad jeg læser, fordi det for mig ser ud, som om du føler en masse og kalder det noget andet. Det bringer bare mere forvirring i dine tanker og ind i dit spørgsmål, om I kan finde en vej sammen. Derfor mener jeg, du først og fremmest må være ærlig overfor de følelser, du har; kalde dem ved det navn, der er deres og derigennem skabe klarhed og “samle din kerne”. Når du er klar og hjemme i dine følelser, kan du langt lettere møde din kæreste konstruktivt, og måske kan I finde en vej sammen.

Tillid er fundamentet for et parforhold

Et parforhold er min optik baseret på tillid. Forsvinder tilliden – forsvinder fundamentet. Jeg kom til at tænke på et sted i Bibelen, hvor der står, at man “skal bringe frem for lyset, hvad der er skjult i mørket”. For mig er det et fint billede på, at intet godt kan vokse i mørket; det er nødt til at komme frem i lyset. Derfor mener jeg, hvis I skal finde en vej sammen, kræver det, at alt bliver lagt frem. Ingen løgne, ingen fortielser, intet dobbeltliv eller forsøg på at “tjekke” hinanden. Hemmeligholdelse og mistillid kan få alt til at visne. Det betyder også, at du skal lægge alle kortene på bordet – også den del, du ikke er stolt af. Hvis I kan mødes der – i sårbarheden – og fortsat finde kærligheden til hinanden, så har I lagt et godt fundament. Vi har alle brug for tilgivelse og for at være elsket.

Om han er biseksuel eller forvirret, kan jeg ikke svare på. Du må klart og kærligt konfrontere ham med din viden og på samme måde lægge din frygt og alle dine spørgsmål frem. Jeg kan heller ikke svare på, om du kan elske ham og få tilliden tilbage; det beror på dig og din indstilling.

Mere vilje end følelser

I min verden bygger parforhold på vilje mere end på følelser. Derfor spørges der også i vielsesritualet i kirken: “Vil du elske og ære …” Man skal dagligt vælge hinanden til, indgå kompromiser og søge at “løfte” hinanden. Om tilliden har fået så stort et knæk, at der er sket uoprettelig skade mellem jer, kan jeg ikke svare dig på. Det beror igen på jeres vilje og evne til at stå åbne og sårbare overfor hinanden og møde hinanden. Hvis det er for svært at tage næste skridt, tænker jeg, det vil være godt for jer at tale med en terapeut eller psykolog, som kan hjælpe jer med at lægge kortene på bordet og starte forfra.

Måske kan du få noget ud af at læse artiklerne Kærlighed i praksis og Den nødvendige tilgivelse.

Jeg håber, du kan bruge mine overvejelser ind i din problematik – ellers er du altid velkommen til at skrive igen.

Med ønsket om alt godt fremover.

Kh Dorthe