Hvordan takler jeg min egen og min venindes forelskelse?
Kære Adam & Eva
På den ene side er jeg i den fantastiske situation, at jeg er gået hen og blevet forelsket – virkelig meget! Det er i en bekendt, som jeg ikke har snakket særlig meget med og først her i den seneste uge har taget kontakt til igen ved at invitere hende over at se film. Vi havde en utrolig hyggelig aften, hvor vi lå og puttede og flettede fingre, og jeg er ikke i tvivl om, at hun også er lidt forelsket i mig.
Problemet er, at hun i sommerferien 2015 har brudt et længerevarende forhold med sin ekskæreste, hvilket hun selvfølgelig er meget knust over. Da vi lå og så film, og klokken nærmede sig 02.00, blev hun meget ked af det og rejste sig fra sengen og sagde, at hun ikke kunne det her og gerne ville hjem. Jeg rejste mig op og omfavnede hende, hvor hun så græd og fortalte mig, at det handlede om hendes ekskæreste. Jeg fortalte hende, at det er helt normalt at være ked af det, og hun ikke skal skamme sig over at vise sine følelser. Vi stod og omfavnede hinanden, og jeg kyssede hende blidt på panden og lod hende græde ud ved min skulder. Så gik vi i seng igen og forsatte med at se film og putte og faldt i søvn ca. 04.00.
Om morgenen vågnede vi flere gange, hvor vi lå tæt sammen i ske og flettede fingere. Klokken ca. 12.00 ville hun gerne hjem, da hun skulle over til en veninde inden for et par timer. Jeg tilbød at følge hende hjem, hvilket hun takkede nej til. Så stod vi i døren, hvor jeg holdt hendes hånd, og vi så hinanden dybt i øjnene, og jeg kan nærmest se tårerne i hendes øjne. Jeg fik sådan en lyst til at kysse hende, men vil gerne være påpasselig og tage tingene stille og roligt og ikke gøre hende ked af det.
Jeg føler, hun har skyldfølelse, fordi hun stadig kan lide sin ekskæreste, men samtidig er forvirret, fordi hun har følelser for mig. Jeg er slet ikke i tvivl om, at hun godt kan lide mig. Jeg skriver til hende en time senere og spørger, om hun er okay, og hvordan hun har det, og fortæller hende, at jeg havde lyst til at kysse hende, da vi stod i døren og fortæller også, hvorfor jeg ikke gjorde det.
Jeg er den type, når jeg er forelsket, kan jeg slet ikke lade være med at skrive. Jeg tænker på hende hele tiden og render rundt og smiler hele tiden. Tjekker min telefon hvert 5. minut for at se, om hun har sendt eller svaret på min besked. Har utrolig svært ved ikke at skrive og er samtidig bange for, at jeg bliver såret, da hun skal til noget fest samme aften. Ikke fordi jeg er usikker på hende – jeg stoler på hende – men på den anden side har vi jo ikke noget officielt, så hun kan og må jo gøre, hvad hun har lyst til.
Hvordan og hvad skal jeg gøre? Skal jeg holde afstand? Altså stoppe med at skrive og se, om hun skriver til mig? Hun tager på efterskole fra søndag af, og så går der mindst en uge, før jeg har mulighed for at se hende igen. Den uge synes som et år i mit hoved. Det er vigtigt for mig, at hun ved, jeg er der for hende, og at jeg ikke vil svigte hende. At hun altid kan komme og snakke om de ting, der går hende på, også selvom det drejer sig om hendes ekskæreste. Det vigtigste for mig er, at hun ikke går med det alene; at hun har en at snakke med, en hun kan stole på. Men jeg føler også, at hendes tillid til forhold er blevet brudt, og sådan noget kan tage lang tid at opbygge igen, og det ved jeg ikke, om jeg er i stand til. Hvis jeg kunne sætte mig ned og sætte tiden i stå, så vi kunne tilbringe resten af vores liv sammen, ville jeg ikke tøve med at gøre det; hun er så fantastisk.
På den anden side har jeg en veninde, som er dybt forelsket i mig, hvilket gør det rigtig svært for mig. Ikke fordi jeg “skal” vælge, men fordi jeg ikke ønsker at såre min veninde. Jeg har allerede fra starten af gjort det meget klart for hende, at jeg ikke er interesseret og ikke har de følelser for hende, som et forhold kræver. Derfor blev vi enige om at se tiden an. Men sandheden er, at jeg ikke er forelsket i hende og ser hende ikke som andet end en god veninde. Min veninde og jeg sover jævnligt sammen, dog uden noget seksuelt forhold, hvor vi bare ligger og “putter” og sover.
Hvordan fortæller jeg hende, at jeg er forelsket i en anden? Skal jeg fortælle hende det? Vil det såre hende? Vil det ikke såre hende mere, hvis jeg ikke fortæller hende det? Hvordan beskytter jeg de personer, jeg holder af, fra at blive såret? Hvordan støtter jeg dem i deres valg, og hvordan skal jeg forholde mig til, at jeg er dybt forelsket?
Jeg ønsker inderligt et forhold til hende, jeg er så dybt forelsket i og vild med, men vil også samtidig fortsat et venskab med min veninde, der er forelsket i mig.
Med venlig hilsen
Den Fortvivlede, 14 år

SVAR:
Kære fortvivlede!
Mange tak for din mail.
Forelskelsen kan fylde alt
Når man er forelsket, kan man næsten ikke tænke på andet. Det kan fylde hele ens dag, fra man vågner op, til man går i seng om aftenen. Det kan især fylde rigtig meget, når man ikke er helt sikker på, hvordan den anden har det. Man kan begynde at tolke på flere ting, som fx "Hvorfor var der ikke en smiley i beskeden?" eller "Hvorfor har hun ikke svaret på min besked?" Man kan derfor have behov for noget, der kan be- eller afkræfte, om den anden har de samme følelser.
Hvad gør jeg nu?
Vi kan meget godt forstå din frustration, fordi hvad er egentlig det næste skridt? Udgangspunktet for et godt forhold starter ofte med et godt venskab. Ud fra det, som du skriver, så har vi indtryk af, at I har det godt sammen som venner, og det er altid et godt udgangspunkt for et forhold. Det virker også til, at hun har tillid til dig, da hun tør åbne sig op omkring sit tidligere forhold, og det er en god ting. Ud fra det, du skriver, så virker det også til, at hun stadig er i en meget sårbar situation. Hvad du helt præcis skal gøre kan være svært at sige, men du kan overveje følgende:
1) Kortene på bordet - du fortæller, hvad du føler for hende, men samtidig gør du også meget ud af at fortælle, at det er helt ok, at hun har brug for tid pga. det tidligere forhold. Du skriver, at hun er kommet ud af et længerevarende forhold, og at hendes tillid er brudt. Når sådan noget er sket, vil det typisk tage tid at opbygge et forhold igen, da man kan være bange for, at tilliden bliver brudt igen. Her er en god bunke tålmodighed nødvendig. Hvis du fortæller hende, hvad du føler, må du være forberedt på, at du kan blive skuffet, hvis ikke følelserne er gengældt, og det kan være en svær proces at komme igennem.
En anden mulighed:
2) Du kan se tiden lidt an og stadig holde en god kontakt med hende. Som vi skrev tidligere: udgangspunktet for et godt forhold starter ofte med et godt venskab. Du gør dig selv nogle meget modne tanker omkring det, da du sætter ord på, at det vigtigste for dig er, at hun ved, at du er der for hende, og at hun ikke skal gå rundt med det alene - og at vide dette er måske det, hun har allermest brug for lige nu?
Hvad gør jeg, når en af mine veninder har følelser for mig?
Det er en rigtig god ting, at du har sat ord på, hvor du står i det hele, at du ikke nærer de samme følelser, som hun gør. Det er aldrig rart, at skulle såre et andet menneske, for når det er en, man holder af, så ønsker man jo kun det bedste for vedkommende. I denne situation kan det bedste være at være ærlig overfor hende, at der er en anden, som du er forelsket i. Selvom det er utrolig hårdt at skulle få sagt, så giver det den anden noget at forholde sig til. Som situationen er lige nu, så går vedkommende måske og håber på noget, som du godt ved ikke vil ske.
Du skriver, at du og din veninde jævnligt sover sammen, men uden at der er noget seksuelt imellem jer. Når man ligger og putter en hel nat, så vil der naturligvis i en vis grad blive skabt nogle seksuelle følelser/tanker/fristelser hos jer hver især. Det er nærmest uundgåeligt. Det kan sagtens foregå ubevidst som bevidst. I forlængelse heraf er der også en stor chance for, at det sender nogle signaler til modparten om, at det, som foregår her, er på den anden side af vennezonen.
Sex er værd at vente på
Du skriver, at du både har prøvet at putte og sove sammen med begge piger. Det er en rigtig dejlig fornemmelse og følelse at være meget tæt på en, som man godt kan lide. Som vi tidligere skrev, kan det også skabe seksuelle lyster. Det kan hurtigt udvikle sig til noget mere, som du kan komme til at fortryde bagefter. Vi vil opfordre dig til at overveje, at det kan være en god idé at vente med at være så fysisk tæt, indtil du har fundet den, som du vil dele dit liv med. Sex er en fantastisk gave, som er værd at vente på.
Pas godt på dig selv og dine veninder
Det er godt at mærke, at du gerne vil gøre det bedste overfor dine veninder, og vi vil opfordre dig til at finde yderligere inspiration ved at læse mere i temaerne:
Fra venner til kærester og Kæresteliv
Læs bl.a artiklerne:
Jo tættere jo bedre - med omtanke
Kærestepotentiale... eller en god ven?
Håber at svaret kan være til en lille hjælp. Vi ønsker dig det bedste.
Mvh Simon og Else Nordborg
Else og Simon Nordborg
Skrevet af:
Else og Simon Nordborg
Familiekonsulent og efterskolelærer
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK