Hvordan takler jeg at min kæreste ikke kan sove, når jeg er der?
Hej AdamogEva.dk brevkasse. Jeg har et stort problem. Min kæreste er begyndt at få problemer med at falde i søvn, når jeg sover hos ham. Han har aldrig haft det før, men nu er det blevet et stort problem. Det betyder, at vi nu har mindre tid til at være sammen, fordi jeg skal hjem og sove, så nu for vi kun set hinanden efter arbejde, og til jeg skal med bussen hjem, og det kun 3 timer at vi for set hinanden.
Jeg har prøvet at spørge ham om, hvorfor han tror, han ikke kan sove, men han ved det heller ikke. Han troede først, det var fordi vi havde skændes, men næste nat uden skænderi havde vi det samme problem.
Jeg har prøvet at sove i den anden side af sengen. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, og når han ikke kan sove bliver han sur og får dårlige idéer. Den ene nat ville han så gerne sove, at han overvejede at ryge hash, fordi han viste det virkede på hans venner.
Og det var der, jeg begynde at blive virkelig bekymret.
Jeg ved ikke om det er det rigtige sted, jeg har spurgt om hjælp, men jeg håber virkelig I kan hjælp mig,
vh desperat, 18 år

SVAR:
Kære desperate!
Dit spørgsmål ridser 2 problemer op:
1. Din kæreste har svært ved at sove, når du er der
2. Du er bekymret for ikke at kunne tilbringe så meget tid sammen med ham.
Søvnproblemer
Søvnproblemer kan handle om rigtig mange ting, ro, regelmæssighed, temperatur i rummet, frisk luft, hvad har man spist/drukket, stress, bekymringer m.m. Du har helt ret i din bekymring vedr. hash, da det nærmere er dårlig selvmedicinering, end det er at tage fat om årsagen til problemet. – Skal der medicin til, er det vigtigt at have lægen med ind over. Lægen kan også tage en god snak om søvnvaner.
En vigtig samtale
Du skriver, at det er, når du er der, at han har svært ved at sove. Er der ingen problemer de andre nætter? I så fald lyder det for mig som om, at I har brug for at tage en meget åben, ærlig og vanskelig samtale. I er nødt til at tale om, hvordan jeres forhold fungerer, og hvilke ønsker og drømme I har om det. En meget vigtig ting i sådan en samtale vil være at lytte til hinanden. Virkelig lytte efter, give tid til stilhed, til at spørge uddybende: Hvad betyder det, når du siger sådan? Uden at dømme, uden at råbe op og blive sur. Og også selv helt ærligt fortælle sin egen historie: Hvad tænker jeg om alt dette, hvordan påvirker det mig, hvilke bekymringer giver det mig, hvad er den største angst/risiko i denne situation? I kan også dele andre ting i samtalen: Er det ydre ting der presser på? Uddannelse? Problemer på arbejde? Økonomi? Konflikter i familie/vennekreds?
Risiko og fordele ved at sove sammen
Du må også spørge dig selv: Hvad er risikoen/fordelen ved fortsat at sove sammen? Hvad er risikoen/fordelen ved at sove hjemme?
Nu kommer jeg til noget, hvor jeg gerne ville have talt med dig i stedet for blot at skrive. For jeg må gætte mig frem til det næste, og ville egentlig gerne have talt med dig, for at fornemme om jeg tolker det, jeg nu skriver, rigtigt: Jeg fornemmer hos dig en angst for at jeres forhold er i fare. Jeg tænker, om det er angst der gør, at du ikke bare roligt siger: ”Jamen så sover jeg hjemme i et stykke tid, så du får ro til at finde dig selv og få sovet ud.” Det ville helt klart være det mest oplagte at gøre, for at imødekomme hans behov for ro og søvn. Eller har du problemer med at være hjemme?
Prioriteringer i hverdagen
Bor I fast sammen? Har I talt om, hvad det vil sige at bo sammen? Eller er det bare sket, fordi det pludselig var dejligt i forelskelsens rus? Sex er dejligt, men uden overvejede rammer bliver man utrolig sårbar. – Og så kan hverdagen, nærheden og forpligtelsen måske pludselig blive skræmmende for din kæreste?
Jeg ved ikke, hvor lang tid I har kendt hinanden, men 3 timer sammen dagligt er en del tid at være sammen med et andet menneske. Hvordan bruger I jeres fælles tid? Er sex det vigtigste? Skal I leve op til noget, for at det er godt nok? Ønsker I begge det bedste for den anden? Viser I hinanden det? Hjælpes I ad med hverdagsting? Har I fritidsinteresser? Hvis én person skal opfylde hele ens behov for kærlighed, tryghed, underholdning og socialt samvær, er det næsten dømt til at mislykkes. Kunne I finde ting at gøre sammen med flere mennesker? Gå til noget idræt, så der kom en naturlig træthed? Komme ud på nogle ture? Gøre noget sammen med kolleger? Det er klart, at jeg foreslår helt ud i den blå luft, for jeg ved ikke noget om jeres hverdag og aktiviteter. Men jeg ved bare, at det er vigtigt, at lave noget sammen, have interesser og have fællesskab med andre mennesker. Ellers kan man godt få klaustrofobi i et forhold, og få brug for luft. Kan det være sådan noget?
Pres og tvang dur ikke
Du bliver nødt til at overveje, om det gavner jeres forhold, hvis du presser ham? Og du bliver også nødt til at se det smertelige i øjnene, at du ikke kan tvinge ham til noget. Et forhold kan kun bestå, hvis I begge vil det.
Jeg håber virkelig, at du har en veninde, en søster, en af dine forældre eller en anden person, som du har stor tillid til, så du kan få talt mere om disse ting. Man har også altid lov til at bede om en samtale hos en præst. I deres arbejde er de tættere på vores hverdagsliv, end vi nogen gange tror.
Brug dette til en fortrolig samtale
Hvis jeg har fortolket forkert, når jeg gætter på betydningerne af det du skriver, må du gerne skrive igen. Men du kan også bruge dit spørgsmål og mit svar som oplæg til en fortrolig samtale med din kæreste eller en anden nær person. Og så kan det godt være, at I lander i et helt andet tema, end jeg tænker. Det vigtigste er at få arbejdet med de emner, der viser sig.
Jeg ønsker dig held og lykke!
Kærlig hilsen Margit