Hvordan takle menstruation ved overnatning på skolen?
Hej Adam&Eva. Jeg er en pige på 14 år, jeg har skrevet her før og jeg synes, at i giver mig nogen rigtige gode svar, som jeg har fået det bedre af, så jeg vælger at skrive til jer igen for et håb om et svar hurtigst muligt!
Nu den 22. skal vi have skoleovernatning på skolen, jeg fik så menstruation for ca. et halvt år siden mere eller mindre. Men det er ikke helt bestemt med datoen for, når det kommer. Men de sidste gange har jeg fået det den 20, 19, 17 så jeg er meget bange for, at jeg kommer til at have menstruation, når vi skal overnatte. Jeg skal sove sammen med en veninde og jeg er bange for, at det kommer til at bløde igennem...Og når jeg skal skifte bind, så må jeg jo hele tiden på toilettet, så det bliver et stort problem og jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre? Har i nogen gode råd, jeg måske kan bruge?
Pige, 14 år

SVAR:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål til A og E.
Kan godt forstå, at det fylder for dig og det er lidt uoverskueligt at skulle på tur og samtidig forholde sig til menstruation, som du jo selvfølgelig ikke er så vant til endnu.
Jeg tror, alle piger kan genkende den situation, du beskriver. Jeg kan i hvert tilfælde sagtens huske det fra mig selv, da jeg var helt ung.
Hvis du først og fremmest kan tænke at denne udfordring er alle piger fælles om, så er det måske nemmere ikke at blive slået helt ud over det.
Lidt praktiske råd
Du skal sørge for at have rigeligt med bind med, gerne nogle med "vinger" og sørge for at sætte dem godt på plads i trusserne, så er man mere sikker på, at det ikke bløder ved siden af. Et alm. godt bind kan suge mere, end man tror. Det er en fin regel at skifte bind hver gang man alligevel skal på toilettet. Det er ikke bind, man skal spare på.
Til natten kan det være en god ide at have nogle ekstra store bind med , der går længere om i bag. Et godt fif er også at undgå at sove på ryggen, når man har menstruation. Hvis man sover på ryggen, løber blodet nemlig mellem balderne og udenfor bindet, så sørg for at sove på siden.
På næsten alle pigetoiletter, er der poser eller spande til brugte bind.
Snak om det
Det kan være en god ide at snakke med hende, du skal bo sammen med, om at du har mens (hvis du altså får det på turen), så behøver du ikke være så hemmelig omkring det. Det er jo noget alle piger før eller siden skal forholde sig til.
Det er også en god ide at spørge din mor til råds, hun kan hjælpe dig med at få købt de rigtige bind osv. Selvom du måske synes, det er pinligt at snakke med din mor om det, er det noget, hun jo selv har været igennem og hun kender dig trods alt bedre end de fleste, og vil gerne hjælpe dig.
Håber mit svar giver mening for dig.
Kærlig hilsen
Marianne