Hvordan takle han ser porno og jeg kun føler afsky?
Jeg lever i et fast parforhold på 12 år. Vi har haft mange op og nedture. Vores sex liv kører ikke så godt, jeg føler mig tit svigtet.
Da jeg mødte min kæreste, vidste jeg godt, at han så porno, men var naiv, troede at han så det, fordi han var single, men tog fejl. Opdagede det tilfældig og jeg blev ked af det og skide sur, fordi jeg følte mig utilstrækkelig og følte, at jeg ikke var nok for ham og havde det bare dårligt ved det.
Jeg konfronterede ham med det og fortalte ham, hvordan jeg følte, men han blev bare sur og snakkede ikke til mig i en uge. Så livet gik videre, men jeg har faktisk ikke lyst til at være sammen med ham, jeg føler afsky.
Så en dag spurgte han mig, om vi ikke skulle se et par porno film. Det gik jeg med til, havde det ikke godt med det. Min kæreste sagde, om jeg ville gå med til det en gang om måneden. Jeg sagde nej, jeg kan ikke, har det dårligt med det og jeg vil ikke have, at han skulle se det, for jeg fik det dårligt. Han blev sur og sagde, at han bare blev så liderlig, når han så porno, og det sker ikke, når han er sammen med mig, det er slet ikke det samme. Ja det var så det, jeg fik ud af det.
Så har vores sex liv bare ikke kørt og nu ser han tit porno på hans telefon og han vil ikke have noget med mig at gøre. Han siger, jeg er kedelig. Hvordan skal jeg takle det her?
Tenna

SVAR:
Kære Tenna
Tak for dit spørgsmål til brevkassen.
Parforhold erstattet med porno
Du fortæller, at du har boet sammen med din kæreste gennem 12 år og at I har det vanskeligt i parforholdet. Blandt andet fungerer jeres sexliv ikke ret godt. Din kæreste kan godt li´at se porno og jeg kan forstå, at han har meldt ud til dig, at han synes, du er kedelig, fordi du ikke vil være med til det.
Jeg forstår godt, at du føler dig svigtet af din kæreste og at du føler, at du er nødt til at gøre noget ved det. Efter min mening er det ikke en rimelig situation, han har sat dig i. Jeg synes, det er fint, at du holder fast i, at du ikke vil se porno med ham.
Næppe håb om forandring
Du skriver, at du føler afsky for ham og at du ikke har lyst til at være sammen med ham mere.
I mine øjne er der 3 teoretiske udveje af den situation, som du er i:
1. At du accepterer hans syn på tingene og finder dig til rette i jeres parforhold som det er
2. At du får din kæreste til at stoppe med at se porno og i stedet tage sig af dig.
3. At du forlader din kæreste.
Er det for firkantet stillet op? Kan du se andre muligheder?
Der er noget, der tyder på, at din mand kunne være pornoafhængig. Hvis du vil læse lidt mere om det, kan du klikke ind under temaet: Porno
Hvis du læser disse artikler og svar, så tror jeg, det kan være med til at gøre det mere klart for dig, om jeres problemer evt. kan bunde i, at han er blevet afhængig af porno, før I mødte hinanden og ikke i, at du er utilstrækkelig.
Tiden moden til, at du selv skaber din egen forandring
Det er min fornemmelse, at du er enig med mig i, at mulighed 1 og 2 ikke er realistiske. Jeg fornemmer, at du allerede har prøvet nummer 2 og at du har opgivet at prøve nummer 1.
Tilbage er så kun den 3. mulighed, som jo også svarer til det, du skriver: Jeg har faktisk ikke lyst til at være sammen med ham.
Du afslutter din henvendelse med spørgsmålet: Hvordan skal jeg tackle det her?
Som jeg har forstået jeres situation, er der ikke meget håb for, at jeres forhold kan blive bedre. Der er ikke meget, som tyder på, at din kæreste har lyst til at ændre sin holdning til porno, eller til dig for den sags skyld. Med udgangspunkt i det synes jeg, at du skal gøre alvor af at forlade ham. Du kan ikke bestemme over ham eller få ham til at forandre sig. Hvad du der imod kan er, at bestemme over dig selv og skabe forandringer i dit eget liv. Det synes jeg, du skal gøre.
På sin vis kan man jo sige, at han allerede har forladt dig. Du skriver, at han ikke vil have med dig at gøre. Hvad er der så tilbage at bygge et parforhold på. Det lyder som om, I er to mennesker, som bare bor under samme tag, men hvor der ikke er nogen relation. For mig at se, giver det ikke meget mening. Jeg tror, du skal gøre alvor af at forlade ham.
Lav en plan
Jeg synes, du skal finde ud af med dig selv, hvordan det praktisk bedst lader sig gøre. Der kan være nogle ting, som måske er vanskelige at håndtere. Hvad med huset eller lejligheden, hvem skal bo i det? Hvem skal betale huslejen? Har du råd til at bo alene? Måske melder sådanne spørgsmål sig?
Måske du skulle prøve at dele denne udfordring med en god veninde og få hende til at hjælpe dig med at få styr på tankerne og på, hvordan du skal gribe det an. Måske hun også kan hjælpe dig med at finde en midlertidig bopæl, hvis det er det, der forhindrer dig lige nu.
Så altså, mit råd til dig er: Tag ansvar for dit eget liv og din egen tilværelse og vælg det fra, som vækker afsky i dig. Lige nu betyder det, at du har brug for at vælge din kæreste fra.
Det vil jeg ønske for dig, at du må få mod og hjælp til.
De bedste hilsner fra Benny
Benny Dein
Skrevet af:
Benny Dein
psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk