Hvordan tackle ønsket om en kæreste og komme over ham?

Vis spørgsmål

Jeg er 15 år, fylder 16 om under tre måneder, og jeg har aldrig haft en kæreste, ja faktisk har jeg ikke en gang haft mit første kys. Min nære veninde har næsten lige fået en kæreste, og jeg er lidt misundelig. Ikke at jeg ikke er glad på hendes vegne, men jeg vil så gerne selv have en at være forelsket i, som også er forelsket i mig. Nogle gange tænker jeg faktisk, at jeg aldrig får en kæreste. Det passer nok ikke helt, men det føles bare sådan.

Jeg er forelsket i denne dreng, som gik i min klasse, men nu er han taget på efterskole, og jeg orker simpelthen ikke, hvis jeg skal gå og savne ham resten af året. Jeg vil så gerne komme over ham, men jeg aner ikke hvordan. Ville ønske, at der kunne dukke en ny og sød fyr op med det samme, så jeg kunne gå og være betaget af ham i stedet for at være betaget af en, som slet ikke er i min hverdag mere.. Hvordan kommer jeg over ham?

Hilsen X, 15 år

SVAR:

Hej X

Tak for din mail.

Naturlige følelser

Først vil jeg sige, at jeg godt kan forstå, at du længes efter at være forelsket og at opleve en forelskelse gengældt! Det er en dejlig følelse og helt naturligt at ønske sig det. Det at din gode veninde lige har fået en kæreste, forstærker selvfølgelig dit ønske om at prøve det samme. Følelsen af at du måske aldrig får en kæreste, er heldigvis kun en følelse. Du er ung endnu, og du skal nok nå at finde en sød kæreste og få dit første kys! Det kan selvfølgelig være svært at vente på, hvis mange af veninderne allerede har haft den oplevelse. Bare rolig, det skal nok blive "din tur"!

Du skriver, at du er forelsket i en dreng fra din klasse, som nu er på efterskole, og ham vil du gerne komme over. Hvordan man kommer over en forelskelse, er svært at give et generelt svar på. Følelser er svære at lave om på sådan på kommando. Hvis du fortsat møder ham engang imellem, kunne det være en ide at finde ud af, om følelserne er gengældt. Hvis han slet ikke viser interesse for dig, så kan det måske være nemmere at komme videre for dig.

Du vil gerne finde en ny fyr at være betaget af, siger du. Måske har din forelskelse i ham den anden gjort, at du ikke har haft øje for andre. Det kunne jo være, at der var andre søde fyre omkring dig - måske ovenikøbet en der viser interesse for dig!? Hvis ikke - så må du ikke fortvivle. Det skal nok komme!

Tiden uden kæreste kan udnyttes godt

Der sker absolut ingenting ved, at du bliver lidt ældre, før du får en kæreste. Et kæresteforhold er en tid, hvor man undersøger, om man vil dele livet sammen i et fremtidigt ægteskab. Brug tiden nu til at overveje, hvad du synes, der er vigtigt i et forhold og hvilke egenskaber, du ønsker hos en mand.

Jeg håber, at du kan bruge svaret til et eller andet. Måske får du også noget ud af denne artikel Ét trin ad gangen er det mest sikre.
Eller måske andre artikler og svar under temaet Fra venner til kærester.

Mvh Else og Simon