Hvordan taber jeg mig så jeg får det bedre med mig selv?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 14 år, som er overvægtig. Jeg er 165 cm høj og vejer 94 kg.. Jeg er virkelig ked af min vægt og vil gerne gøre noget ved det . Jeg går til fitness center og det er det...

Jeg går på en privat skole og hver tirsdag og torsdag serveres der kager. Og i weekenderne spiser jeg også usundt. Og jeg kan bare ikke lade være med at sige nej til mig selv, at jeg ikke skal tage noget. Jeg har strækmærker næsten over det hele :( jeg er så ked af..

Hvordan får jeg det bedre med mig selv?

Og hvordan kan jeg sige nej til kage slik osv.??

Jeg siger til mig selv hver mandag, at nu skal jeg tabe mig, men kan ikke tage mig sammen?

HJÆÆÆÆLP MIG! PLEASE.. :'(

Ida, 14 år

SVAR:

Kære ven!

Det første skridt til en forandring er at erkende, at man har et problem. Det skridt har du taget nu.

Men jeg tænker, at du bliver nødt til også at sige det til andre. Til skolesundhedsplejersken og til din læge. For dette er vanskeligt, og du har brug for konkret hjælp tæt på dig, – hjælpere, som kan følge op og støtte dig tæt på. Det bliver en kamp, og du skal virkelig ville det. For din fremtidige sundheds skyld.

Tal med dine forældre om det

Du er 14 år. Hvor er dine forældre i dette? Dem skal du også tage en snak med. Hvem beslutter, hvad der skal købes ind og være tilgængeligt at spise? Du kunne for dig selv beslutte ikke at have penge med dig. Så du afskærer dig selv muligheden for at falde for fristelsen til at købe fedt og sukkerrigt. Men det nytter ikke, hvis andre køber det, og det må du bl.a. tale med dine forældre om.

Der er mange kostråd, se bl.a. disse andre svar:

Ked af min vægt, har I nogle gode kostråd?

Hvordan kommer jeg igang med at tabe 20 kg?

Men jeg tænker også, at din vægt og kampen mod den, ikke må være dit livsindhold.

Gør noget, der er godt for dig!

Hvad gør dig glad? Hvornår har du det sjovt? Hvad er du interesseret i – måske så du både glemmer tid og sted? Måske går du til fitness, fordi du synes, du skal? Har ungdomsskolen tilbud i fritiden, som du kan finde interesse i? Hvad med blomsterbinding? Spejder? Musik? Kor? Billedkunst? Geocatching? Er der nogen i din klasse/nærmiljø, som du kan lave sjove ting med? Kan du gøre flere sådanne ting?

Måske er du kommet ind i et mønster, hvor det at spise også er trøst og hygge. Og det kan være meget vanskeligt at bryde sådan et mønster. For der skal noget andet i stedet.

Helt nye rammer kunne f.eks. findes i et efterskoleophold. Det koster, men du kunne overveje muligheden sammen med dine forældre.

Bed om hjælp fra en professionel

Jeg føler mig for meget på afstand til mere konkrete råd. Derfor er det vigtigt, at dit første skridt til forandring nu følges op af kontakt til en tæt på dig. – Beslut dig til her efter ferien at tage kontakt til skolesundhedsplejersken, – vis hende evt. dit spørgsmål og mit svar, så er de første ord sat på din henvendelse.

Til lykke med dit skridt til forandring! Jeg håber virkelig, at du kommer videre med mange flere skridt.

Mange hilsener fra
Margit