Hvordan stopper jeg min pornoafhængighed?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg er en fyr på 18 år, som har den porno afhængighed, som jeg ikke kan stoppe. Jeg begyndte med at kigge på porno, siden jeg var 13 år gammel og indtil nu, jeg onaner næsten hver eneste dag. Jeg har prøvet at stoppe med at kigge på porno i en hel måned, hvor jeg var glad, at jeg kunne holde mig ud i så lang tid. Men så begynder jeg så igen og gå ind på porno og onanere. Jeg har prøvet pornofilter, det hjalp heller ikke. Jeg kunne altid finde en løsning til at afinstallere det, men det virkede kun på min computer, hvor jeg ikke kunne gå ind i det igen. Men så er der jo noget, der hedder en smartphone, der har jeg prøvet at installere et porno filter, men uden held igen, jeg kunne altid gendanne tlf.

Vil I ikke nok hjælpe mig, jeg er blevet træt af det, jeg gør. Det er jo ikke med vilje, det kommer bare af sig selv, hvor jeg har den følelse ned i min penis, hvor den bliver tændt og bliver varm og lige så snart, jeg får den følelse, så kan jeg ikke styre mig selv, så skal jeg bare ind på porno og onanere, men når jeg så gør det 1 gang, så får jeg en dårlig følelse, hvor jeg tænker, det går ikke, at du bliver ved med det, stop det jeg vil meget gerne videre med mit liv uden den afhængighed.

Venlig hilsen en fyr på 18 år

SVAR:

Hej

Mange tak for dit spørgsmål til Adam og Eva om din oplevelse af at være afhængig af porno. Det er frustrerende, når du ved, hvad du vil, men at du gang på gang alligevel får gjort det, du ikke vil. Jeg håber, at jeg kan give dig nogle inputs, som kan hjælpe dig videre på vejen, i den kamp du står i.

Der er håb!

Du beskriver, hvordan du har forsøgt at installere pornofiltre både på din pc og smartphone, men at det ikke hjælper, fordi du altid finder en vej udenom dem, når din lyst melder sig. Det er et rigtig godt eksempel på, hvor frustrerende det er, at der ikke er overensstemmelse mellem det, du gerne vil, og det du gør. Jo flere gange du falder i, jo mere håbløst kan det opleves. Men der er en vej ud af det! Uanset hvor ofte du falder i, er det aldrig for sent at gøre noget ved det.

Vær ikke alene - find en med-kæmper

Der er rigtig mange, der kæmper med porno, og problemet bliver kun større af, at det er enormt svært at tale om. Det resulterer i, at vi kommer til at stå i kampen alene, og som du selv beskriver, er det jo netop dig selv, du kæmper med. Det bedste råd er derfor, at du kan finde en, som du kan betro dig til og som kan hjælpe dig i kampen. Jeg har mødt flere, som har sagt, at netop sådan en med-kæmper har været den bedste støtte i kampen og det største skridt på vej ud af afhængigheden.

Første step er at få fortalt en, hvad du går og kæmper med. Det lyder lettere end det er, men jeg vil virkelig opfordre dig til at gøre det alligevel. Sådan en relation kan bestå af mange forskellige aftaler. Du kan få et program til din pc, der sender en mail til vedkommende, hver gang du er inde på en porno-relateret hjemmeside. Det kan gøre, at du lige stopper op og tænker dig om en ekstra gang, inden du gør det. Det kan også være en aftale om, at du ringer til ham, når du er ved at falde i, eller når du er faldet. Måske der også skal ligge en aftale om, at han jævnligt spørger, hvordan det går med det. Man kan hurtigt overbevise sig selv om, at man nok ikke behøver at ringe denne ene gang, første gang man falder i. Hvis du bliver spurgt direkte, er det sværere at snige sig udenom.

Ydre omstændigheder kan gøre fristelsen større

Vaner opstår, når en given adfærd er blevet gentaget flere gange. Nogle af disse vaner er meget kontekst-afhængige. Det vil sige, at når nogle helt bestemte omstændigheder er til stede, så kommer adfærden af sig selv, næsten uden at du tænker over det. Når du gerne vil ændre en vane, gælder det derfor om, at være opmærksom på, hvornår du særligt oplever kampen. Hvis det f.eks. er kombinationen "aften + seng + computer", der er den værste kombination, kan du forsøge at lade være med at tage din bærbare med ind på værelset, når du skal sove. Så er problemet selvfølgelig din mobiltelefon. Hvis du bruger den som vækkeur, kan det være en ide at anskaffe dig et gammeldags vækkeur, og så også lade telefonen blive udenfor dit værelse.

Det kan for nogen virke som overdreven forsigtighed at gå helt ned i vækkeurs-petitesser, men undervurdering af fristelsen og overvurdering af egen evne til at modstå den, er meget nærliggende. Det kan derfor være en enorm hjælp at gå helt ned i detaljen og være konsekvent, når linjen skal trækkes, for hvad du kan og hvad du ikke kan.

Det giver sig selv, at udfordringen er størst, når man er alene. Det kan også afhjælpes ved at dyrke dine andre interesser, være sammen med dine venner. Det gælder om at være kreativ og finde ud af, hvad du kan give dig til af alternativer.

Indre følelser kan gøre kampen sværere

Det er ikke kun de ydre omgivelser, der øger risikoen for, at det sker. Det kan også være en bestemt indre tilstand, som særligt vækker lysten i dig. Flere oplever særligt fristelsen, når de er enten vrede, sultne, trætte, ensomme, stressede eller keder sig. Ved at være opmærksom på det, kan du vide, hvornår du særligt skal være på vagt og f.eks. løbe en tur, tage dig noget at spise, eller finde en alternativ måde at komme ud af din situation på.

Lær af dine erfaringer

Nogle gange vil fristelsen helt sikkert tage overhånd, og der gælder det om at vende situationen til noget brugbart. I stedet for at ærgre dig over, at du faldt i igen, kan du se tilbage på situationen og lægge mærke til, hvad det var, der gjorde, at det var særligt svært at modstå fristelsen og dermed lære af det. Nogle gange skal du måske gå længere tilbage i forløbet og se på, hvordan dagen er forløbet, og hvad der kunne have været med til at gøre, at du faldt i. Ofte samler lysten appetit i løbet af dagen, så også her kan du prøve at undgå de ting i din hverdag, som særligt frister dig.

Det gælder igen om at være konkret. Er det din yndlings tv-serie, som ofte indeholder nogle saftige sex-scener? Ser du tit film alene om aftenen? Når du keder dig og surfer på din computer, ”kommer du til” at trykke ind på artikler med ”uskyldigt” indhold, som ikke er porno, men alligevel tænder en lyst i dig? Denne opsøgende adfærd starter ofte længe før, du klikker ind på porno hjemmesiden, men er ofte årsagen til, at man til sidst ender der, så derfor er dette det vigtigste sted at være på vagt.

Du skriver, at du før har forsøgt at holde dig fra porno i en måned. Dermed har du fået bevist overfor dig selv, at du godt kan holde dig fra det i et længere stykke tid. I stedet for at se det som et nederlag, at du begyndte igen, så se på den sejr det var, at du holdt ud i en hel måned – og tænk så over, hvad det var, der gjorde, at det lykkedes så længe. Det er vigtigt at være opmærksom på, at når du har fået det til at fungere i et stykke tid, melder der sig nye udfordringer. Man kan hurtigt blive overmodig og tænke, at det går så godt, så man nok godt kan holde til ikke at være nær så striks med de sikkerhedsforanstaltninger, som man har lavet. Når de tanker begynder at melde sig, er det særligt vigtigt at være ekstra opmærksom på ikke at falde i igen, og sørge for at holde fast i de sikkerhedsforanstaltninger du har givet dig selv.

Jeg vil også stærkt opfordre dig til at læse nogle af de svar, der er givet til andre, som oplever det samme problem, og artikler som omhandler emnet. Du finder det hele i vores tema om porno.

Måske du har hørt eller læst nogle af de samme råd før, som du ikke føler har hjulpet dig, så kan du måske overveje at tage skridtet videre og søge professionel hjælp ved en psykolog eller terapeut, som kan give dig nogle redskaber, som du kan arbejde videre med. Uanset hvad, ønsker jeg dig held og lykke med den kamp, der ligger foran dig.

Mvh Mikkel