Hvordan støtter jeg bedst min homoseksuelle søster?

Vis spørgsmål

Hej

Min søster er lige sprunget ud som homoseksuel. Hun har gennem mange år kæmpet mod det og har søgt vejledning og guidning. Men hun har nu besluttet at fortælle det til familien.

Familien har meget svært ved at acceptere det og synes, det er meget forkert.

Siden hun har fortalt det til familien, virker hun meget mere glad og hviler mere i sig selv. Men mange ignorerer situationen eller spørger ind til, hvorfor hun er, som hun er, hvilket er hårdt at høre på (man spørger jo heller ikke, hvorfor de er som de er ...) Mange glemmer, at det ikke er en diskussion, om man kan lide homoseksuelle eller ej, men at der rent faktisk er følelser involveret.

Jeg ønsker at være der for min søster, så hun ikke står alene i situationen.

Hvordan støtter jeg hende bedst?

Kvinde

SVAR:

Kære kvinde

Tak for dit brev, som jeg vil forsøge at svare på bedst muligt.

Sorg og omsorg

Din omsorg og kærlighed til din søster skinner så tydeligt igennem dit brev, hvilket er fantastisk. Samtidig fornemmer jeg også en stor sorg over omgivelsernes reaktion, som spænder mellem handlingslammelse og konfliktskyhed kontra konfrontation i forhold til din søsters valg. Fantastisk at hun har dig; bliv du ved med at holde dit hjerte åbent.

Gud elsker din søster

Jeg vil ikke skrive meget om homoseksualitet, men bare understrege, at Gud ser og elsker alle mennesker. Et menneskes værdi er ikke defineret af dets valg, men af dets væren/eksistens. For Gud er hvert menneske unikt og elsket uanset valg af livsvej, seksualitet eller lignende. Du kan læse mere om det i svaret Er Gud homofob? og artiklen Du er meget værd!

Kun Gud kan elske ubetinget, men vi bliver inviteret til at gå til samme kilde og få det, der skal til for at elske andre mennesker. Også på trods af, at de træffer andre valg, end vi selv ville have gjort, eller hvis de træffer valg, som er i modstrid med vores tro, værdier eller lignende.

Vær åben og nærværende

Du har dit hjerte åbent, så gå med din søster. Inviter hende til at fortælle, og stil dig der, hvor du kan udforske hendes verden sammen med hende. Ved at holde hjertet og relationen åben fastholder du din taleret ind i hendes liv og kan være åben og ærlig med dine spørgsmål og måske anderledes holdninger.

Jeg fornemmer, at du står på en ensom position i din familie. Vær åben om det uden at anklage de andre, men fortæl, at det er svært at stå og elske din søster, fordi deres reaktion påvirker dig. Du kan også vise dem dit spørgsmål her og mit svar. Måske kan det åbne for en samtale om, hvordan I i fællesskab kan være en god familie for din søster.

Mit bedste råd

Så det bedste råd jeg kan give dig er: Hold dit hjerte åbent, gå til Gud og bed ham give dig alt, du skal bruge både til at elske din søster og stå i din ensomme position. Hold relationen til din søster åben og fasthold din taleret ind i hendes liv, så du undgår at brænde inde med dine holdninger og kan stå ærligt ved den, du er.

Jeg kan også anbefale bogen Mine homoseksuelle venner, som giver et stærkt indblik i liv og følelser hos ni homoseksuelle kristne.

Håber, noget af det kan bruges, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Kh Dorthe Sandvad

Opdateret 13.10.2020