Hvordan slipper jeg jalousien og glemmer hende?
Hej, jeg er en dreng på 15, som har et lille problem. Min kæreste og jeg slog op for ca. en uge siden - eller hun gjorde. Jeg savner hende vildt meget ...
Jeg er begyndt at løbe-træne, for at hun skal får øje på mig, men tror ikke det sker. Hun har nemlig mødt en fyr, som jeg kalder Casper her. Jeg kan ikke holde tanken ud om, at hun er sammen med ham. Det er lige til at tude over, men jeg holder mig..
Jeg er blevet jaloux og træt af at gå i skole. Hun går i samme klasse som mig. Og jeg har prøvet at snakke med hende om det, men det ender med, at jeg bliver ked af det og vred og går min vej .
Så jeg spørger, om der er en måde at slippe af med min jalousi på, en måde så jeg kan glemme hende. Hun var min første kæreste. Håber I svarer mig.
MVH. Bamie

SVAR:
Hej Bamie
Jeg vil gerne prøve, om jeg kan hjælpe dig. Jeg tror ikke, at jeg kan sige noget, som sådan lige kan få jalousien til at gå væk. Men jeg vil gerne prøve at sige lidt om det, som måske alligevel kan være en hjælp for dig.
Sund holdning - sej beslutning
Lad mig starte med at sige til dig, at jeg synes, du har en god indgangsvinkel til det, som er sket. Du har haft en kæreste, som du var rigtig glad for, men nu har hun fundet en anden. Du har forsøgt, om du ligesom kunne vinde hende tilbage igen (ved at løbetræne) og det tror du ikke rigtig vil lykkes. Du er selvfølgelig ked af det, og det kan jeg godt forstå.
Som jeg forstår din mail, så er du kommet frem til, at du gerne vil slippe af med din jalousi, og at du gerne vil glemme hende igen. Det, synes jeg faktisk, lyder meget fornuftigt. Mange i din situation ville blive med med at håbe og forsøge at vinde hende igen, og på den måde vil de holde sig selv fast i det, som de er kede af. Jeg forstår dig sådan, at du er klar til at komme videre men også, at du ikke helt ved, hvordan du skal gribe det an. I stedet for bare at sidde fast i det og blive ved at være ked af det eller vred, så har du valgt at gøre noget, nemlig at søge hjælp. Det synes jeg er sejt!
Mærk dine følelser og reaktioner
Når der er noget, som man rigtig gerne vil have, men ikke kan få, så bliver man ked af det. Det gør jeg i hvertfald og du skriver også, at det var "lige til at tude over", at hun nu har fundet sammen med "Casper". Du skriver, at du "holder dig", altså at du holder tårene tilbage.
Jeg synes ikke, der er noget forkert i at græde, hvis der er noget, som man er rigtig ked af, heller ikke for drenge og mænd. Faktisk tror jeg, at det er nemmest at blive glad igen, når man erkender, at man er ked af det. Hvis du helt erkender, at det er slut, og at I ikke skal være kærester længere, og du gi´r dig selv lov til at sørge over det, så vil du opleve, at jalousien efterhånden forsvinder - i takt med at smerten forsvinder.
Ting der kan hjælpe
Der er forskellige ting, du kan gøre, som kan hjælpe dig til denne erkendelse:
• Du kan give dig selv lov til at græde, hvis du føler trang til det.
• Du kan sige til dig selv engang imellem, at det er slut, det er hendes valg, og du kan ikke gøre noget ved det.
• Du kan bruge noget mere tid sammen med dine andre venner (både pige- og drengevenner), så dine tanker bliver drejet om på nogle andre gode og rare oplevelser.
• Hvis du har en rigtig god ven, som du snakker godt med, kunne du måske fortælle ham om, hvordan du har det.
• Måske du oven i købet kunne tale med din mor eller far om det. Nogle gange kan man faktisk snakke med dem om ting, som man måske ikke lige regnede med. :-)
Du fortæller også, at du føler vrede, efter at have forsøgt at tale med hende. Hvis du kan li' at løbetræne, kan det nogle gange være godt til at få vrede og frustration til at komme ud af kroppen. Det kan jeg også anbefale.
Hvis du begynder at gøre nogle af disse ting, gerne så mange af dem som muligt, så tror jeg jalousien vil miste sit tag i dig lige så stille og roligt. Jeg kan ikke sige dig, hvor lang tid der kommer til at gå, men jeg tror, at du allerede efter en uge vil kunne mærke en forskel. Men husk, at du selv skal arbejde med på det :-)
Det kan godt være, at jalousien forsvinder først, men at du i længere tid derefter stadig ind imellem kan blive ked af det, når du kommer til at tænke på hende. Det er helt normalt og sådan vil det måske være, indtil du møder en anden sød pige.
Jeg håber, du kan bruge svaret til noget. Ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive til os igen.
Kærlig hilsen Benny
Benny Dein
Skrevet af:
Benny Dein
Psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK