Hvordan slippe tankerne om kærestes seksuelle fortid?

Vis spørgsmål

Hej... Jeg har haft en kæreste igennem 8 måneder, som jeg er utrolig glad for. Vi har det rigtigt godt, når vi er sammen og der har ikke været mange problemer i den tid, vi har været sammen. Jeg har dog et tilbagevendende problem omkring de fyre, hun tidligere har været sammen med og antallet.

Jeg er opdraget i et kristent hjem, hvilket har præget mine holdninger til kærlighed, sex osv. Min kæreste har ingen relation til kirken og er opdraget uden nogen form for formaninger om kærester og sex. Det har betydet, at hun har været i seng med en hel del fyre før mig. Jeg har vidst det stort set fra starten af, men det er begyndt at plage mig rigtig meget det sidste stykke tid. Jeg er som sagt rigtig glad for hende, men når jeg tænker på hendes fortid, ændrer billedet sig lidt og jeg føler, at det er en helt anden pige, end hende jeg ellers kender så godt.

Jeg har længe været bekendt med det, men det er på det seneste begyndt at fylde rigtig meget for mig. Jeg synes, hun har haft alt for travlt og det hænger slet ikke sammen med den pige, jeg ellers føler, jeg kender så godt. Problemet er også, at når jeg bringer emnet op, hvilket er sket en del på det sidste, kommer jeg nemt til at såre hende og få hende til at føle sig forkert. Det bliver jeg rigtig ked af, for jeg vil hende det kun godt og derfor lukker vi tit emnet igen. Jeg føler vores forhold er gået i hårknude pga af mit tankespind og et eller andet sted ville jeg bare ønske, jeg aldrig havde vidst om det. Hvad skal jeg gøre for at slippe af med mine tanker? Jeg er som sagt virkelig glad for hende og er glad for, at vi er sammen. Men jeg kan simpelthen ikke slippe de tanker, jeg har og er bange for, det ender med at ødelægge vores forhold. Et sted er det hele jo fortid og et andet sted er det stadig en del af, hvem hun er.

Ved ikke hvad jeg skal gøre, håber I kan hjælpe mig.

Mvh Peter

SVAR:

Kære Peter

Som du skriver, så kan man jo ikke lave om på det faktum, at hun har været sammen med mange og jeg kan også se, at det giver nogle svære samtaler for jer.

Det er en proces

Det er en proces, som formodentlig vil tage nogen tid. Der er jo ikke tale om utroskab, fordi det jo ikke foregår nu. Men nogle af følgerne kan måske opleves lidt ligesom utroskab. Altså hvordan får man tillid igen. Hvordan får du tillid til din kæreste, som du er meget glad for?

Det vil tage tid, og det kommer ikke bare lige sådan. Tillid er noget, man genopretter fremadrettet, når man bliver mere og mere tryg ved, at den anden virkelig er begyndt på et nyt liv.

Jeg tror ikke, det hjælper, at du graver i, hvad det er for erfaringer, hun har haft, og hvor ofte eller hvor mange fyre, hun har haft. Det vil ofte føre til, at du bliver endnu mere usikker og i tvivl.

Ny tillid

Det, du skal erfare, er, at du efterhånden får stærkere og stærkere tillid til hende, og tillid til, at det andet hører hendes fortid til, og at du nu er den, hun ønsker at være sammen med.

Hvis du skal leve sammen med hende, så kommer du også til at skulle lære at leve med hendes fortid. Du skal forlige dig med, at det er sådan, det er, og at det er forandret, fordi hun nu ønsker at leve bare med dig.

Den fornemmelse og tillid må vokse langsomt frem, idet du bliver mere og mere tryg ved hende og kommer til at kende hende mere og mere. Sammen med denne tryghed og sikkerhed skal du med tiden blive mindre og mindre optaget af hendes fortid.

Så mit svar til dig er simpelthen, at give jer tid og med tiden se, om du kan forlige dig med, at det er, som det er.

Måske kan du også have glæde af at læse andet her på siden, om det at have fælles værdier. F.eks.:

Den eneste ene

Venlig Hilsen

Steen Kruse