Hvordan skal kristne mennesker være mod deres børn?

Vis spørgsmål

Hej, Min far er kristen ligesom mig selv, men han behandler mig ikke som et barn. Han snakker til mig, som om jeg bare er en idiot; jeg kan ikke klare det psykisk mere.

Hvordan skal kristne mennesker være mod deres børn?

A, 13 år

SVAR:

Kære A

Det må virkelig være hårdt at opleve, og jeg håber, du får kræfter til at klare den situation, som du står i.

Alle børn har brug for kærlighed og respekt

Som kristne mennesker har Jesus givet os den befaling, at vi skal elske vores næste, og det gælder naturligvis også en far og hans barn. Desuden har vi også fået det fjerde bud om, at vi skal ære vores forældre. Det bud betyder også, at forældre skal respektere og behandle deres børn med kærlighed. Når vi ikke elsker og behandler andre mennesker ordentligt, så handler vi imod Guds vilje med os.

Det lykkes ikke altid at gøre det gode, vi gerne vil

Det er desværre ikke sådan, at vi kristne formår altid og hver gang at gøre det gode, og det gælder også forældre, som altid bør gøre godt mod deres børn. For vi er syndere og har brug for Guds tilgivelse. Så det er selvfølgelig forkert, at din far snakker til dig, som om du er en idiot.

Hvordan tror du din far ville ønske, det var?

Der er noget, som jeg gerne vil bede dig om at tænke over. Nogle gange, når vi siger eller gør noget dumt, så var det faktisk ikke meningen. Det kender jeg selv til. Jeg ville egentlig noget godt, men gjorde noget dumt. Det kan der være mange grunde til, og måske er det også det, som sker mellem din far og dig. I vil begge gerne have det godt med hinanden, men der er forskellige grunde til, at det går galt.

Du blev teenager – en stor forandring også for din far

Det går desværre ofte galt i familier netop den tid, hvor børnene bliver ældre og er i teenagealderen. Det er svært at hitte ud af for begge parter, at du som 13-årig bliver mere selvstændig og danner dig dine egne meninger. For det kan give konflikter, og man forstår ikke hinanden.

Så måske er situationen mellem dig og din far, at I begge gerne vil gøre det gode, men der er forskellige grunde til, at det går galt.

Tal med en voksen, du har tillid til

Jeg tror, det vil være godt, hvis du kunne tale med din mor om det eller en anden voksen, du har tillid til. For måske kan I finde ud af en måde, hvor I undgår nogle af de ting, som gør, at din far taler så grimt til dig.

Med venlig hilsen
Brian Christensen